Alla drönare är inte elaka, de här gör verklig nytta

Alla drönare är inte elaka, de här gör verklig nytta

Efterfrågan på Spotscales verklighetstrogna 3D-modeller skapade med hjälp av radiostyrda helikoptrar förväntas explodera 2014. Att leverera paket med hjälp av radiostyrda helikoptrar är fortfarande bara en dröm för Amazon's Jeff Bezos. Redan idag använder Linköpingsföretaget Spotscale multirotor-helikoptrar utrustade med bildinsamlingssystem för att hjälpa fastighetsutvecklare, stadsplanerare och byggföretag som behöver extremt detaljerade 3D-modeller över byggnader och kvartersbebyggelse.

Spotscale introducerar idag den första produkten, Spotscale Models; tredimensionella verklighetstrogna digitala bilder över existerande byggnader som kan roteras 360 grader på en tablet eller dator och klarar av mycket närmare detaljgranskning än vad som är möjligt i dagens internetkartor.

"Skillnaden mellan våra modeller och t ex panoramabilder, fotomontage eller laserscanning är enorm" säger Ludvig Emgård, grundare till Spotscale, som redan har siktet inställt på marknader som spel, filmeffekter och sökappar på Internet. "Vi skapar digitala kopior med ett otroligt naturligt utseende"

De detaljerade modellerna som Spotscale genererar genom en avancerad beräkningslösning kan också användas via 3D-skrivare för att skapa miniatyrer av byggnader i plast, metall, glas eller andra material.

En 3D-modell över ett slott eller en äldre historisk byggnad är i stort sett omöjlig att skapa verklighetstrogen för hand i traditionella 3D-modelleringsprogram. I jämförelse ser en bildbaserad automatisk 3D-rekonstruktion som skapats av Spotscale helt naturlig och verklig ut.Spotscale's drönare är också annorlunda. De drönare som används av militären ser ut som mindre flygplan eller helikoptrar som kan kontrolleras från flera mils avstånd.

Spotscales drönare ser mer ut som små helikoptrar med många propellrar och som flygs lagligt i och med att piloten som styr farkosten ser och styr farkosten från marken.

"Spotscales 3D-modeller är otroligt värdefulla när vi planerar förändringar på en byggnad eller försöker räkna ut hur vi skall flytta en vägsträcka" säger Andreas Furenberg, CTO för PEAB Sverige AB. "Det är inte bara en gatuvy eller en flygbild - det är ett mellanting. Ungefär som om man vore en jätte som klev omkring på en gata eller på ett vägbygge".

Även Allan Almqvist, Stadsingenjör vid Malmö Stads Stadsbyggnadskontor, uttalar sig: "Med de senaste 3D-skrivarna kan Spotscalemodeller skrivas ut på bara några timmar. Möjligheten att kunna skriva ut en modell som visar originalbyggnaden i fullfärg samt en modell som visar förändringar är väldigt kraftfulla verktyg i vår bransch"

Priser och tillgänglighet
Spotscalemodeller finns nu att köpa med ett utgångspris på 30.000 SEK per modell, ökande med storlek och komplexitet på byggnaden som skall kartläggas. Utskrivna modeller kan köpas genom en förfrågan via www.printyourplace.com

Mediakontakt:
Ludvig Emgård
ludvig.emgard@spotscale.com

Spotscale är ett LEAD-bolag. LEAD är en av Sveriges främsta företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. LEAD vänder sig till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Innovationsbron. www.lead.se

Om Spotscale
Spotscale är ett 3D-teknikföretag som erbjuder produkter och tjänster för fastighetsutvecklare, stadsplanerare och godsägare som behöver extremt detaljerade digitala och fysiska modeller över byggnader och dess omgivningar. Spotscales tekniklösning för insamling och dataprocessning levererar verklighetstrogna bilder som kan beskådas och förändras på nära håll från alla olika vinklar på tablets, datorer eller som 3D-utskrifter från en 3D-färgskrivare. Istället för att spendera timmar på att modellera byggnader för hand med traditionella 3D-verktyg kan du låta Spotscale leverera modeller ögonblickligen över webben via www.spotscale.com