Unik inomhusnavigering lanseras för iPhone

Efter att LEAD-företaget SenionLab har försett 50 köpcenter i Singapore med inomhusnavigering för Android-telefoner, så tar nu företaget nästa steg med en lösning även för iPhones och andra iOS-plattformar. Första kunden är Chiles största köpcentrum, Parque Arauco, i Santiago.

SenionLab har vunnit ordern i konkurrens med ett flertal stora och mindre aktörer, och det är företagets robusta och mjuka följning av användarens position som tillsammans med deras helhetslösning för både Android och iPhone som gav ordern.

-  Det här är ytterligare ett genombrott för oss, förklarar SenionLabs VD Christian Lundquist. Vi är unika med den här typen av inomhusnavigeringslösning för iOS och den här versionen kommer att möta den växande efterfrågan och intresset för inomhuspositionering över hela världen.

Köpcentret har i dag en app där man endast kan få upp en karta över köpcentret men app-tillverkaren Acid vill förbättra den appen.  Med SenionLabs intelligenta lösning kan nu besökaren istället se var på kartan de befinner sig samt få interaktiv navigeringshjälp till bland annat affärer samt även för att hitta tillbaka till sin bil.

Med WiFi, Bluetooth och sensorerna i en smartphone kan SenionLab bestämma användarens position i stora lokaler. SenionLab har tagit fram en liten Bluetooth-modul som kunden sätter upp ett nätverk av i sin byggnad. Modulen gör det möjligt att navigera med alla plattformar, även i byggnader där det inte finns WiFi, tex parkeringshus och industriella miljöer, något som öppnar upp helt nya marknader.

Under de närmaste månaderna kommer appen även att uppdateras med fler positions baserade tjänster (Location based services LBS).

Christian Lundquist, VD SenionLab, Tel 0733-50 37 56, Christian.lundquist@senionlab.com

SenionLab är ett LEAD-företag. LEAD är en av Sveriges bästa företagsinkubatorer som hjälper entreprenörer att bygga bolag snabbare och säkrare. Vi vänder oss  till entreprenörer med företag som är innovativa och har potential att expandera. Verktygen för framgång baseras på en strukturerad och kvalitetssäkrad affärsutvecklingsmetodik som grundar sig på en nära och engagerad affärscoachning. LEAD ägs av Linköpings universitet och finansieras därutöver av Norrköping respektive Linköpings kommuner samt Almi. www.lead.se