Letar dina tjänster eller produkter efter problem att lösa? Sluta leta.

Satsa på att hjälpa dina kunder att bli bättre på det de gör istället - så vinner du affärer i framtiden!

Miljön för att sälja har förändrats dramatiskt de senaste åren. Det blir allt svårare att nå till tänkbara kunder genom att använda telefonen för att presentera ett erbjudande och få till stånd ett möte. Som om nu det räckte med att komma ut på ett möte vill säga! Ett så kallat “förutsättningslöst” möte har nog aldrig varit en större tidstjuv än vad det är idag, det är en säljmetod som har passerat sitt “bäst-före-datum” för länge sedan. Liknar mer ett sälj som letar problem någonstans som matchar den lösning man har snarare än att hjälpa kunden att utveckla sina affärer.

Det är stor skillnad, tänk efter!

Ingen vill bli "såld på, men alla vill ha hjälp att lyckas!

Lösningen stavas “Content Marketing” och nyckelordet är - relevans. Mycket förenklat handlar Content Marketing om att skapa relevant och intressant innehåll som hjälper din marknad att lösa de faktiska utmaningar som de har. Genom att skapa kunskapsbaserat innehåll vinner ditt företag förtroende och visar ett engagemang som skapar möjligheter till en lönsam kundrelation. Lyckas du vara relevant i din marknadsföring blir du även relevant i kundkontakterna - Ingen vill bli såld på, men alla behöver få hjälp!

Din utmaning som säljare/marknadsförare är att lista ut vad dina potentiella kunder behöver hjälp med och därefter leverera relevant och intressant innehåll som gör dig och ditt företag attraktivt.

Content Marketing är den enda marknadsföring som fungerar!

För att förklara skillnaden mycket tydligt - traditionell gammal marknadsföring hade ett inifrån och ut perspektiv där produkten/tjänsten var utgångspunkten. Budskap togs fram för att klä fördelarna på ett smakfullt sätt och sedan började jakten på “problem” som lösningen/produkten kunde lösa. Content Marketing utgår istället helt och hållet utifrån kundernas situation och syftar till att hjälpa kunden med de utmaningar de faktiskt har vilket innebär att din kommunikation inte handlar om din lösning utan istället vill du bidra till att dina kunder blir bättre i sitt arbete. Läs mer om Content Marketing här!

Om du lägger till ett äkta engagemang till det här och tar väl tillvara på “touch-points” som din marknadskommunikation ger har du skapat en vinnande formula för hur marknadföring och sälj fungerar på riktigt, i harmoni med varann och framförallt med dina kunders utmaningar.

Kunskap och engagemang är ledorden och lyckas du visa de två sakerna för dina kunder när de “sträcker ut en hand” för att få hjälp, då har du förstått försäljarens nya roll. Grattis.

Mitt bästa tips för att få sälj och marknad att tillsammans bli relevanta i er kommunikation? Sätt er ner och ta en kaffe och börja prata om det. Det är en förutsättning för att förändra.

Lycka till där ute!

@stefankrafft