Bild: Wikimedia commons

Åtta av tio redo att använda självkörande bilar

Åtta av tio kan tänka sig att använda en förarlös bil. De flesta skulle ägna sig åt sitt arbete om de själva slapp köra. Det visar en europeisk undersökning gjord av LeasePlan.

Utveckling av självkörande fordon har gått snabbt. I februari rullar de första bilarna på Londons gator och i Göteborg testas nu familjebilar. Frågan handlar inte längre om tekniken är tillräckligt utvecklad. Den stora frågan är om människor är redo när självkörande fordon blir verklighet.

Enligt en europeisk undersökning gjord av LeasePlan är svenskarna redo. Åtta av tio kan tänka sig att använda en förarlös bil, dock skulle många av dem vara oroliga. Enligt undersökningen är holländarna mest villiga att sätta sig i en självkörande bil. Grekerna är mest skeptiska, då 39% säger att de aldrig skulle använda en förarlös bil.

- Vi upplever att många är nyfikna på vad självkörande bilar kommer att innebära i framtiden. Det finns en nyfikenhet hos allmänheten, samtidigt som de flesta är oroliga när det kommer till säkerheten. Det är fortfarande många säkerhetsfrågor som är obesvarade, säger Lisa Midbrink, marknadsanalytiker på LeasePlan.

Arbetsmyrorna får mer tid När LeasePlan ställer frågan om vilken aktivitet man helst skulle ägna sig åt i en förarlös bil visar det sig att de flesta skulle arbeta under färden. Hälften skulle ringa eller SMS:a och 35% hålla koll på vägen.

- Att så många som 64% skulle välja att arbeta i bilen kan bero på att flera ser möjligheten till en mer effektiv arbetsdag. Att många även vill hålla kolla på vägen är inte särskilt förvånande. Det tyder på att man inte litar på tekniken till fullo, säger Lisa Midbrink.

Undersökningen

Vilka aktiviteter skulle du ägna dig åt i en förarlös bil?

AktivitetProcent
Arbeta64%