Tjänstebilsförarna positiva till miljözoner – en åtgärd för förbättrad luftkvalitet

En aktuell debatt råder kring miljözoner som åtgärd för att förbättra luftkvaliteten i särskilt känsliga områden. Det är nu beslutat att kommuner ska kunna stänga ute fler typer av fordon från miljözonerna med start 2020, däribland personbilar som inte uppfyller utsläppskraven. Tjänstebilsförare är bland de som blivit allt mer miljömedvetna och LeasePlans nya undersökning visar att många även ställer sig positiva till miljözoner som en åtgärd för klimatet.

Miljözoner var en aktuell fråga under höstens val i Stockholm. Regeringen har nu fattat beslutat att införa nya miljözoner som en åtgärd för att motverka luftföroreningar som orsakas av biltrafiken – ett beslut som har fått blandad respons. En ny undersökning från LeasePlan visar att nästintill hälften (47%) av tjänstebilsförarna ställer sig positiva till dessa miljözoner. Så gott som en fjärdedel (24%) ser däremot negativt på införandet av miljözoner.

- Allt fler känner till regeringens miljöinsatser och vår undersökning visar att tjänstebilsförarna är väldigt miljömedvetna generellt. Det syns både när det kommer till val av drivmedel, allt fler vill köra elbilar eller plug-in-hybrider, men även i inställningen till regeringens insatser för en bättre miljö. Merparten ställer sig positiva till miljözoner, säger Roelof Hansman, vd för Leaseplan Sverige.

Hornsgatan planeras bli Stockholms första miljözon där äldre personbilar kommer förbjudas med start nästa år. De nya miljözonerna införs 2020 och kommer skärpas ytterligare 2022. Detta kommer innebära att det inom två års tid kan bli stopp för en del bilar att köra inne i städer. Det är dock upp till varje kommun att införa miljözoner.

Resultaten från Leaseplans tjänstebilsbarometer 2018

Kommunerna har rätt att införa så kallade miljözoner om de vill. Vad tycker du om miljözoner?

Åsikt om miljözoner Procent
Utmärkt 12%
Mycket bra 17%
Bra 18%
Acceptabelt 23%
Dåligt 24%
Vet ej / Ingen uppfattning 6%

47% av tjänstebilsförarna är positiva till att kommunerna har rätt att införa miljözoner, däribland anser 12% att detta är utmärkt och 17% att det är en mycket bra åtgärd. Cirka en fjärdedel (24%) ställer sig däremot negativa till miljözoner.

Undersökningen är genomförd av marknadsundersökningsföretaget Detector på uppdrag av LeasePlan.

Detta innebär de nya miljözonerna

Sedan tidigare finns en miljözon som reglerar tunga fordon som i dag används i åtta kommuner. 1 januari 2020 införs två nya zoner som Sveriges kommuner själva kommer ha rätt att bestämma om dessa ska införas i särskilt känsliga områden.

Miljözon 2 - I miljözon 2 krävs att bensin- och dieselbilar uppfyller utsläppskraven för Euro 5 för att tillåtas. 1 juli 2022 skärps kraven för dieselbilar – då tillåts endast Euro 6-bilar i miljözon 2.

Miljözon 3 - I miljözon 3 får endast renodlade elbilar, bränslecellsbilar och gasbilar i Euro 6 köra.

LeasePlan är världsledande inom leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 1,7 miljoner fordon i över 30 länder. Vår kärnverksamhet handlar om att ta hand om fordonet under hela dess livscykel, vilket innebär allt från inköp, försäkring och underhåll, till försäljning av fordonet efter leasingperiodens slut. Med över 50 års erfarenhet är vi en pålitlig samarbetspartner för våra kunder inom segmenten privat, SME och företag. Vår mission är att tillföra innovativa, hållbara leasinglösningar så att oavsett vem du är eller var du behöver vara så kan du fokusera på annat.

Verksamheten i Sverige startade 1995 och idag är LeasePlan Sverige marknadsledande inom operationell leasing och vagnparksadministration med en total vagnpark på 30 000 fordon. LeasePlan Sverige erbjuder kompletta kostnadseffektiva lösningar för förvaltning, drift, finansiering, övervakning och kontroll av bolagets bilar för privat såsom offentlig sektor. Dessutom erbjuds praktiska tjänster såsom underhåll/reparationer, försäkring, hyrbilar, bränslekort samt omfattande råd om vagnparken.