Legevisitten förvärvar Curera

Vi har glädjen att berätta att Legevisitten förvärvar vårdbolaget Curera. Curera har avtal med Stockholms läns landsting att bedriva jourläkarbilar inom hela länet. På uppdrag av landstinget driver Curera även läkarinsatser på särskilt boende för äldre och har en vårdcentral i Farsta centrum.

– Förvärvet gör att vi stärker vår befintliga verksamhet inom Läkare i SÄBO. Genom Curera blir vi också en viktig aktör inom prehospital vård i Stockholm (jourläkarbilarna) och genom ytterligare en vårdcentral utökar vi också vår befintliga primärvård, säger Thorleif Nilsen VD på Legevisitten.

Tidigare har Legevisitten kört 1 av totalt 4 jourläkarbilar i Stockholms län, som en underleverantör till Curera. Övertagandet av Curera innebär att vi nu kommer att ansvara för alla 4 jourläkarbilar i länet. Legevisitten får genom förvärvet också ca 850 nya patienter till Läkare i SÄBO, vilket innebär att vi nu har läkarinsatser på 42 % av alla boendeplatser inom särskilt boende i Stockholms län. Genom vårdcentralen i Farsta centrum, som har ca 5800 listade patienter, kommer Legevisitten totalt ha drygt 65 000 listade patienter på alla våra vårdcentraler.

Övertagandet av Curera sker 7 juni 2016.

Fakta om jourläkarbilarna
Bilarna är operativa icke-kontorstid, dvs. vardagsnätter och alla lördag-söndag och helgdagar. Uppdragen kommer från 1177 Vårdguiden, den basala hemsjukvården eller från SOS Alarm.

Kontakt för mer information
Thorleif Nilsen