Gå direkt till innehåll
Construction Telematics – alltid uppkopplad för en säkrare och effektivare arbetsplats

Pressmeddelande -

Construction Telematics från Scanlaser är ett nytt sätt att via 3G-modem koppla upp sin entreprenadmaskin till platskontoret eller till Scanlasers support. Construction Telematics medför många fördelar för användarna:

• Ökad säkerhet: reducerat antal människor runt maskinen tack vare att modeller kan överföras samt att support kan utföras utan att man måste besöka maskinen.
  • Ökad driftsäkerthet: tack vare möjligheten att lösa de flesta supportfall direkt via fjärrstyrning av maskindatorn. Många driftstopp uppkommer på grund av missförstånd gällande inställningar av maskinstyrningssystemet. Tack vare fjärrsupporten kan Scanlaser-supporten eller mätansvarig på projektet inom ett par minuter koppla upp sig mot maskindatorn och lösa problemet.
  • Ökad produktivitet: genom att slippa vänta på att någon kommer till din maskin för att ladda upp en ny modell. Modeller och inmätningar mellan kontor och maskin görs genom trådlös dataöverföring.
  • Ökad flexibilitet: utbildning av maskinist kan göras på distans via en fjärrutbildning – en perfekt lösning som inte kräver att du är på plats.
  • Ökad kontroll: Fleet Management-funktionen ger dig möjligheten att från kontoret följa maskinerna i Google Maps och samtidigt få en bättre överblick av var de befinner sig på bygget.

Construction Telematics består av tre moduler:

• DataServe – För snabb dataöverföring av referensmodeller och inmätningar mellan kontoret och maskinen.
  • RemoteServe – För fjärrsupport av GeoROG, XC16 eller CB16 över webben.
  • Fleet Serve – Ger dig möjligheten att från kontoret följa maskinerna i Google Maps.

Minskade kostnader med Construction Telematics från Scanlaser:
Kostnaden för att en mätningstekniker 1 timme/vecka ska åka till maskinen och föra över modeller blir ca 14.000 kr på ett år. Denna kostnad försvinner helt i och med Construction Telematics.