Räddad bananer blir glass av Rescued och Lejonet&Björnen

Räddade handskalade bananer blir glass

30% av all frukt som odlas slängs. Låter det galet? Kanske det, men det är sant. Och bananer är en av de frukter som vi slänger mest. Men nu blir det ändring på det. I dagarna lanserar Rescued en veganglass och en gräddglass på räddade bananer tillsammans med Lejonet&Björnen.

- 30% av all frukt och grönt som odlas slängs. Det är sjukt. Men det är sant. Det måste vi hjälpas åt att ändra på. Att göra glass är ett utmärkt sätt att ta tillvara på bananer, säger Truls Christenson, Frukträddare på Rescued. Lejonet&Björnen är en given samarbetspartner som står för hantverk och schyssta råvaror.

- Vi är väldigt glada över detta samarbete. Vår bananglass har tidigare varit oerhört omtyckt och nu tillsammans med Rescued har vi utvecklat glassen samt att det lanseras en ny veganglass med räddade bananer. Detta är helt i linje med våra värderingar, säger Katarina Mild, VD & Ägare Lejonet&Björnen.

Rescued räddar frukt och grönt som annars skulle gått till spillo. De räddar äpplen, apelsiner, citroner, jordgubbar, lime, morötter, päron, rödbetor… Frukt som är för stor, för böjd, för gul, för ful räddar Rescued och gör juice av. Allt kontrolleras, sorteras och tvättas. Blåmärken skärs bort. Det krävs väldigt många händer. När inget mer finns att rädda fyller Rescued på med frukt från sina samarbetspartners och frukträddarvänner. Allt tas om hand. Det lilla som blir kvar blir till fantastisk jord. Så att ny frukt kan växa.

Nu har turen kommit till bananer. Bananer är en av de frukter som slängs allra mest. Men nu blir det ändring på det. Bananer från bland annat ICAs lager och butiker ska räddas. Rescued sorterar och skalar dem varsamt för hand. Bananerna blir sen till underbar glass i två varianter. En gräddglass med bananer och chokladsås, en veganglass med bananer, kolasås och jordnötter, spetsad med lite havssalt. Glassen görs i samarbete med glassmästarna Lejonet&Björnen och finns på ICA från och med tredje veckan i september 2019.

Om bananer: Vi äter massor med bananer. I snitt 100 per person och år. Bananen är en klurig en att ha att göra med. Den är ömtålig och har en speciell mognadsprocess. Det går åt knappt 800 liter vatten för att odla ett kilo bananer. Det slängs enorma mängder bananer.

Rescued är ett företag från Helsingborg som sedan 2015 arbetar med och brinner för att minska matsvinnet. I sin lilla fabrik räddade man förra året 168 ton frukt och grönt från att slängas. När inga frukter eller grönsaker mera slängs har man nått sitt mål. Vägen dit är lång, men volymerna man lyckas rädda ökar kraftigt