Lekolars förvaringsserie Kubus är en populär produkt som finns i många skolor och förskolor runt om i Sverige.

​Lekolar får ytterligare en produkt Svanenmärkt

Lekolar tog tidigt täten i sin bransch när det gäller såväl etisk som miljömässigt hållbar produktion. Företaget var bland annat drivande part, och expert på myndighetsnivå, i det uppmärksammade arbetet för Giftfri förskola.

– Alla som erbjuder material, leksaker och möbler till skola och förskola har ett ansvar. Som Nordens största leverantör känner vi ett extra stort ansvar för att produktionen ska vara hållbar och produkterna säkra, säger Pierre Lennartsson, som är miljö- och kvalitetschef på Lekolar.

Att företagets storsäljande förvaringsserie Kubus nu godkänts för Svanenmärkning är ytterligare ett bevis på att företaget lyckats med sitt gedigna miljö- och hållbarhetsarbete.

Mitt i de minstas vardag

– Det känns extra roligt att lyckas Svanencertifiera en så pass stor och populär möbelserie. Kubus står för trygga och säkra produkter – mitt i de allra minstas vardag, säger Annika Thomasson, som är produktchef på Lekolar.

Att Svanencertifiera en produkt är en lång och gedigen process där alla ingående ämnen och material noga kontrolleras och värderas. Man tar hänsyn till hela processen – d.v.s. materialval, produktion och destruktion. Inget lämnas åt slumpen utan allt måste vara dokumenterat och testat för att klara verifieringsfasen.

– Svanenmärkningen gör det enkelt för kunderna att göra förnuftiga och trygga val utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De kan lita på att kvaliteten är mycket hög och att materialen klarar alla tänkbara miljökrav.

Giftfritt, tryggt och säkert

Märkningen garanterar exempelvis att inga otillåtna ämnen eller kemikalier har använts. Men också att säkerheten är hög för dem som själva arbetar i produktionen.

– Den höga kvaliteten på såväl hantverk som material är inte minst viktig. Möbler som håller länge ­bidrar självklart till ett mer hållbart samhälle, avslutar Annika Thomasson.

Kontakt

För ytterligare frågor är du välkommen att kontakta produktchef Annika Thomasson eller miljö- och kvalitetschef Pierre Lennartsson.

Ladda ner Lekolars hållbarhetsrapport

viewer.zmags.com/publication/hallbarhetsrapport

Många känner oss sedan gammalt genom BRIO AB. 2004 köpte Lekolar AB det bolagiserade affärsområdet BRIO Educational med den uttalade ambitionen att utveckla verksamheten. Idag är vi marknadsledande i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler, inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Vi finns i Norge, Danmark, Finland och Sverige. Vi har 290 medarbetare och omsätter cirka 1,3 miljarder kronor.