Kringlaskolans ambition var att  inreda skolgården med något som tar liten yta men som ändå kan aktivera många barn. Valet föll på MEMO interaktiv lekplatsutrustning.
Kringlaskolans ambition var att inreda skolgården med något som tar liten yta men som ändå kan aktivera många barn. Valet föll på MEMO interaktiv lekplatsutrustning.

​Lekolar inreder skolgård med interaktiv utelek

Under ett par års tid har arbetet med att bygga om skolgården på Kringlaskolan i Södertälje pågått. Lekolar fick uppdraget att planera och designa skolgården. Nu är den första delen av arbetet färdigt och skolans ca 500 elever älskar sin nya skolgård.

– Vår skolgård är inte stor, så vi ville ha något som tar liten yta men som ändå kan aktivera många barn, säger Marie Alfaro, som är skolchef på Kringlaskolan.

Valet föll på MEMO interaktiv utelek från Lekolar.

– MEMO ligger väldigt rätt i tiden. Barn idag är så vana vid stillasittande digitala aktiviteter och med MEMO används digitaliseringen till att aktivera barnen i något konstruktivt och hälsosamt. MEMO lockar till aktivitet och gemenskap samtidigt som den erbjuder alla de fördelar som man får genom fysisk aktivitet. Det smarta är att man får motion utan att man ens tänker på att det är motion, säger Karin Bångman som är Lekolars representant i projektet.

Kringlaskolans rektor Sirkka Persson, som är väldigt nöjd med den nya skolgården, skriver så här på sin officiella Facebooksida:

Måste bara tipsa om en superinvestering

Inom endast en vecka har vi sett att den motsvarar vårt syfte och att vi når mål vi satt upp. Denna aktivitet främjar rörelse, sprider glädje och ger även elever som har det socialt svårt i vanliga fall möjligheten till gemenskap.

Det är i princip den enda aktivitet vi har på skolgården som fungerar utan en vuxen rastvärd ständigt närvarande. Något vi inte vågat hoppas på. MEMO - fysisk aktivitet, lärande och social interaktion. Man kan välja interaktiva spel med fokus på lek och rörelse alternativt med fokus på lärande som ex matte och memory. Det fina är att eleverna uppfattar allt som lek.

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärande miljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.