Pierre Lennartsson är Lekolars miljö- & kvalitetschef och en av eldsjälarna bakom företagets ambitiösa miljöarbete.

Lekolar släpper sin första hållbarhetsredovisning

I takt med att fler kommuner skärper sina inköpsrutiner och krav på produkter, blir det allt svårare för leverantörerna att uppfylla kraven. På Lekolar, en av marknadens största aktörer, välkomnas däremot de skärpta kraven. Företaget har arbetat med hållbarhet i många år och har ett ambitiöst förhållningssätt till hållbarhet och miljöarbete.

– Idag pratar alla företag med någon form av självbevarelsedrift om hållbarhet. Vissa företag låter enstaka miljömärkningar bli beviset på sina ambitioner, medan vi på Lekolar gör betydligt mer än det mest nödvändiga. Vi gör mer än lagen kräver och för oss är hållbarhetsarbetet mycket mer än en hygienfaktor. Det är vår själ, säger Lekolars vd David Persson.

När Lekolar nu släpper den första hållbarhetsredovisningen presenterar företaget sina viktigaste hållbarhetsfrågor på ett transparent och lättillgängligt sätt. Hållbarhetsredovisningen innehåller också många tips på vad landets skolor och förskolor själva kan tänka på för att få en säkrare och bättre vardag.

Under arbetet med rapporten har Lekolar tagit hjälp av en miljöpanel bestående av pedagoger, lärare och rektorer som givit sin syn på vad som är viktigast när det kommer till framtidens skola och hållbarhetsfrågor.

– Under många år har vi arbetat intensivt för att våra produkter ska vara så säkra och trygga att använda som möjligt. Vi ser våra produkt- och inredningslösningar som verktyg för förskolorna och skolorna att hjälpa varje barn att nå sin fulla potential. Men vi behöver hjälp för att kunna göra ännu mer. Därför kommer vi använda vår hållbarhetsredovisning som ett verktyg för att fortsätta diskussionerna vi har med skolpersonal. Det ger en ovärderlig input och en möjlighet att bli ännu bättre, säger Pierre Lennartsson som är Lekolars miljö- & kvalitetschef.

Läs hållbarhetsredovisningen

I framtagandet av hållbarhetsredovisningen har Lekolar arbetat tillsammans med TomorrowToday och FEW, som har hjälpt till att hitta rätt fokus och uttryck för redovisningen.

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla inredningslösningar, pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.

Linda Sandin

Presskontakt Marknadschef