Lekolar har över 40 års erfarenhet av att inreda lärmiljöer. Det förnyade ramavtalet ger Lekolar fortsatt förtroende som ramavtalsleverantör av möbler till landets skolor och förskolor anslutna till SKL Kommentus Inköpscentral.

​Lekolar sluter nytt ramavtal med SKL Kommentus Inköpscentral gällande möbler

I oktober 2018 tecknar SKL Kommentus Inköpscentral ett nytt ramavtal för möbler och inredning. I det nya avtalet får Lekolar fortsatt förtroende som ramavtalsleverantör till landets skolor och förskolor anslutna till SKL Kommentus Inköpscentral.

Lekolar har mer än 40 års erfarenhet av inredning av skolor och förskolor och har en gedigen kunskap om den moderna pedagogikens krav på lärmiljöer. Företaget har under flera år fördjupat sig i internationell forskning om framtidens fysiska, sociala och pedagogiska lärmiljöer. Utifrån det har man skapat sitt koncept, som är baserat på sju olika lärsituationer och som direkt kan appliceras på både nya och gamla skolor och förskolor. Med hjälp av konceptet kan en och samma yta enkelt anpassas för flera olika lärsituationer.

– När vi utvecklar vårt sortiment tittar vi inte bara på produkterna som sådana, utan i vilket sammanhang de ska användas. En möbel är så mycket mer än bara en möbel. Vi utgår alltid från vilken funktion den ska fylla hos kunden och i vilken lärsituation den ska användas, säger Lukas Arfwidson, som är anbudschef på Lekolar.

I SKL Kommentus Inköpscentrals nya möbelavtal har miljö och hållbarhet stort fokus, vilket stämmer väl överens med Lekolars ambitiösa miljöarbete. Lekolar har arbetat med miljö- och hållbarhetsfrågor i många år och har en hel avdelning som arbetar dedikerat med dessa frågor. Majoriteten av Lekolars möbelprodukter uppfyller Upphandlingsmyndighetens krav för Giftfri förskola. Det betyder att produkterna inte bara uppfyller bara EU-lagstiftning utan även de stränga krav som Giftfri förskola ställer.

SKL Kommentus

SKL Kommentus ägs av Sveriges Kommuner och Landsting (SKL) samt en majoritet av Sveriges kommuner. SKL Kommentus driver en nationell inköpscentral, SKL Kommentus Inköpscentral som tar fram och förvaltar en bred portfölj av ramavtal. Ramavtalet Möbler 2017 ersätter det tidigare avtalet Möbler 2013, som upphörde i augusti 2018.

Kontakt vid frågor kring hur Lekolar arbetar med framtidens lärmiljöer:
mobler@lekolar.se

Lekolar är marknadsledare i Norden på att skapa lärmiljöer i skolor och förskolor genom att tillhandahålla inredningslösningar, pedagogiska produkter, möbler och inredning, lekplatsutrustning samt förbruknings- och hobbyartiklar. Lekolar har marknadens största sortiment och kombinerar ledande varumärken med egna produkter.