Det gedigna hantverket, det närodlade, traditionen – syns redan på paketet

Det gedigna hantverket, det närodlade, traditionen – syns redan på paketet

- Det goda, det närodlade, familjekänslan och det gedigna hantverket ska kännas redan när du tar i ett paket knäckebröd från oss. Det var utgångspunkten när vi beslutade att uppdatera designen på våra förpackningar säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd. Teamet på vår designbyrå Identity Work och Linda Leander, som handmålat de nya förpackningarna, har verkligen lyckats tolka familjens önskemål.

Anna Oddbjörn på Identity Work:
- Uppdateringen av designen för Rundknäcke, Mini-Rut och Trekanter, handlade om att ännu mer lyfta fram det Leksands Knäckebröd står för. Framförallt ville vi ta fram hantverket och kärleken bakom knäckebrödsbakningen. Mer Leksands helt enkelt.

För att underlätta för knäckebrödsälskarna att lära sig mer om de olika brödens råvaror, hur de bakas och vad som ger dem sina unika egenskaper, har vi med förpackningen lyft fram karaktären hos varje bröd. Vi har gjort det lättare att hitta nya favoriter. Svenskodlad råg och vatten från egen källa, och de rena, fina ingredienserna såg vi till att göra ännu tydligare. Samtidigt var det viktigt berätta mer om historien som finns i familjeföretaget och om det gedigna miljöarbetet som görs.

Resultatet är en design som i stort har samma fina Leksandskänsla som förut, med de klara dalafärgerna och den karaktäristiska dalahästen och kurbitsen. Nu har vi förstärkt det ännu mer - med mer kurbits, mer dalahästar - och dessutom är det handmålat av Linda Leander från Leksand.

Linda Leander:
- Min uppgift har varit att måla förpackningarna. Det ska vara ett genuint hantverk ända ut på papperet. Först skissade jag upp hur jag ville att de skulle se ut och sen har jag målat med färg för hand. Det har varit en process där man hela tiden lever mitt i projektet. Jag står och tittar och funderar på det hela tiden. Det är bredvid mig när jag lagar mat, när jag är ute och går. När jag lägger huvudet på kudden och blundar så har jag det fortfarande framför mig.

Jag hade tidigt klart för mig att jag ville utveckla och göra moderna variationer av Leksands befintliga mönster och kurbitsar. Man ska direkt känna igen att det är Leksands knäckebröd. Förpackningen ska genast kommunicera det genuina, hantverket och familjetraditionen. Jag hoppas jag har lyckats med det.