Leksands Knäckebröd – En Dalapilot för grön utveckling

Onsdag 10 december blev Leksands Knäckebröd utnämnda till Dalapilot för grön utveckling. En utmärkelse som delades ut av landshövding Maria Norrfalk till två företag och en uppfinnare. En Dalapilot är ett företag, en organisation eller en privatperson som är en föregångare och förebild gällande arbete som leder till energieffektivisering, minskad klimatpåverkan och ökad användning av förnybar energi.

En Dalapilot bör ha ett långsiktigt och strukturerat arbete, vara en föregångare i sin bransch och de åtgärder som vidtagits bör vara av viss höjd.

Vårt bageri i Leksand är fritt från fossil energi. All energi vi använder till bakningen och uppvärmningen av våra lokaler kommer från vind, vattenkraft och bioenergi, allt detta kallas förnybar energi. Det äkta är viktigt för oss. Varje bakugn har sin egen värmeväxlare och behöver vi extra värme vid juluppehållet använder vi oss av bioenergi*. Redan 1952 sattes den första värmeväxlaren in.

Familjeföretaget Leksands Knäckebröds miljöpolicy är - återvinning och närodlat. Ett tänk som vi har med oss genom våra kontinuerliga förbättringar och ekonomiska ”snåltänk”. Leksands Knäckebröd är mycket stolta över att ha fått denna utmärkelse som god förebild bland livsmedelsföretagen för att:

‐ Vi ser fördelar och möjligheter med att vidta åtgärder som skapar grön utveckling.

‐ Vi har goda kunskaper om vår egen energianvändning.

‐ Vi har ett strukturerat arbete för att identifiera och genomföra åtgärder.

Med utmärkelsen åtar vi på Leksands Knäckebröd oss att:

‐ Fortsätta vårt arbete för att minska vår klimatpåverkan och effektivisera vår energianvändning.

‐ Förmedla intresset och behovet av energiomställning i våra kundkretsar.

‐ Agera som förebild och därigenom inspirera andra att genomföra insatser.

‐ Dela med oss av våra erfarenheter.

Sedan starten 2011 har nu länet 18 st Dalapiloter.

* Bioenergi är ved, olja av växter (rips, raps) och gas av trädgårdsavfall

Peter Joon

Verkställande direktör 070-593 32 50