Leksands Knäckebröd flerfaldigt prisade i jakten på Sveriges bästa landskapsmat

Leksands Knäckebröd fick på Mitt Kök-mässan flera diplom och ett eftertraktat hedersomnämnande i Jakten på Sveriges bästa Landskapsmat 2014.

Husmansbord arrangerar för femte året Jakten på Sveriges bästa landskapsmat. I år har samtliga nyheter från Leksands Knäckebröds fått diplom, årets Julknäcke med smak av Vört och de nya Tre Kullor-smakerna Halvssalt & Frön samt Knosad Råg & Surdeg.

– Vi tycker att det är roligt när våra satsningar på äkta råvaror, utan tillsatser ger diplom och hedersomnämnande på Husmansbord. Även om vi är ett stort bageri idag så har vi behållit baksätt och råvarorna ifrån förr. Smak och kvalitet med äkta råvaror är något som är viktigt för oss, säger Annika Sund, marknadschef på Leksands Knäckebröd.

Tre Kullor Knosad Råg fick också ett hedersomnämnande, något som tilldelas de produkter som juryn tycker har det där lilla extra som gör produkten unik. Att rågen har ”knosats” betyder att den har klämts till. Ett mellanting mellan krossade och hela korn som tar fram det mesta ur smakerna och ger ett trevligt tuggmotstånd i brödet.

– Leksands Knäckebröd arbetar med något som få andra klarar av - att göra en nischad landskapsnära produkt som har rikstäckning. Vi tycker det är roligt att det finns en tydligt lanskapssignal i namnet, att rågen är knosad och inte krossad, säger Pelle Agorelius, Grythyttan och initiativtagare till Husmansbord.

Mer än 100 produkter från hela landet har provats av Husmansbords expertpanel på Saxhytte Gård i Grythyttan varav de bästa valts ut för diplom och hedersomnämnande. Alla som tilldelats ett diplom är nominerade till den eftertraktade utmärkelsen Sveriges bästa landskapsmat, som delas ut vartannat år.