”Hydrokoptern kan vara skillnaden mellan liv och död”

”Hydrokoptern kan vara skillnaden mellan liv och död”

De flesta drunkningsolyckorna sker på insjöar, trots det finns sällan möjlighet till snabb hjälp vid olyckor på just insjöar. Nu donerar Leksands Sparbank en räddningsbåt och en hydrokopter med absolut modernaste teknik till Sjöräddningssällskapet. Det möjliggör en säker utveckling av aktiviteter och turism på och runt Siljan.

Siljan blir mer och mer populär och drar mycket folk både sommar och vinter. Sjöräddningssällskapet har precis startat upp en räddningsstation vid Siljan.

- De här farkosterna är nycklarna till att vi ska kunna bedriva verksamhet på Siljan. Räddningsbåten och hydrokoptern är utrustade med absolut senaste teknik, till exempel kommer vi att kunna se vad som finns på sjön eller isen med radar oavsett väder och vilken tid på dygnet det är. De möjliggör att vi kan finnas på plats och patrullera Siljan vid helger och stora evenemang året runt, berättar Gustav Wallheden som är ansvarig för räddningsstationen Siljan/Runn.

Vad betyder det här för säkerheten på Siljan?

- Hydrokoptern kan vara skillnaden mellan liv och död när till exempel en skridskoåkare går genom isen. Vid dåliga isar går det inte att ta sig ut snabbt och säkert med något annat, men med hydrokoptern fixar vi det. Hydrokoptern är en av de första vid Svenska insjöar, säger Gustav Wallheden.

Hydrokoptern ska sjösättas i början av vintern. Sjöräddningssällskapet kommer att patrullera på Siljan alla helger under vintern efter sjösättningen.

Nära samarbete med räddningstjänsten
Rune Daniels, räddningschef på Räddningstjänsten i Rättvik, har under flera år drivit frågan om att få bättre resurser för säkerheten på Siljan sommar och vinter. Han är glad att Sjöräddningssällskapet nu kommer till Siljan.

- Det är helt suveränt! Vi ser väldigt positivt på det här och vi stöttar Sjöräddningssällskapet genom utbildning och gemensamma övningar. Siljan är en stor sjö och det blir mer folk på sjön för varje år, det här är mycket välkommet, säger Rune Daniels, räddningschef på Räddningstjänsten i Rättvik.

Möjligheter för fritid och tillväxt i turismnäring
I det här projektet återinvesterar Leksands Sparbank 1 500 000 kronor i sjösäkerhet vilket även ger förutsättningar till ökad tillväxt inom turismnäringen runt Siljan.

- Siljan är en fantastisk sjö för både bofasta och för turismnäringen. Att utveckla det som händer på och runt Siljan ger stora möjligheter för bygden och för Dalarna. Vi vill bidra till att den utvecklingen ska kunna ske, och att det ska ske så säkert som möjligt, säger Bo Liljegren på Leksands Sparbank.

Fakta om hydrokopotern och räddningsbåten
En hydrokopter är en farkost med fläktmotor som kan ta sig fram på snö, is och vatten. Den är särskilt användbar vid dåliga isar vintertid. Räddningsbåten kommer att vara stationerad i Siljan. Hydrokoptern är mobil för att kunna användas på sjöar runt om i Dalarna vid behov och kommer att delas av Sjöräddningssällskapet och Räddningstjänsten genom ett nära samarbete.

Räddningsbåt
Längd: 7 meter
Vikt: 900 kg exklusive motorer
Passagerare: 8 personer
Maxhastighet: 35-40 knop
Utrustning: radar, plotter, ekolod, bogseringsutrustning, full sjukvårdsutrustning mm
Varv: Arctic Airboats

Hydrokopter
Längd: 5 meter
Bredd: 1,75 meter
Djup under vattenyta: försumbart
Motor: Rotax 100 hk
Utrustning: radar, plotter, sjukvårdsutrustning mm
Maxhastighet: beroende på underlag, is snabbast, vatten långsamast
Varv: Arctic Airboats

Om Sjöräddningssällskapet
Sjöräddningssällskapet är en ideell förening som har 70 räddningsstationer och fler än 200 räddningsbåtar längs Sveriges kuster och i de största sjöarna. 2 100 frivilliga sjöräddare är beredda att rycka ut, dygnet runt, året om. Inom 15 minuter är räddningen på väg när larmet går.

Arbetet drivs med ideella insatser och finansieras med insamlade medel, helt utan statliga bidrag.

Sjöräddningssällskapet rycker ut i akuta nödlägen och samarbetar med Räddningstjänsten. För medlemmar hjälper de även till med förebyggande sjösäkerhet genom att till exempel hjälpa till vid motorhaveri eller fallolycka vid skridskoåkning.

Sjöräddningssällskapet visade upp sin verksamhet i Dalarna första gången 2013. 2016 startades en projektstation med lånade räddningsbåtar och från sommaren 2017 finns en permanent räddningsstation.

Vid akuta nödlägen ska man alltid larma 112. Om du behöver hjälp men inte är i nöd kan du som medlem ringa Sjöräddningssällskapets jourtelefon, telefonnumret till RS Siljan/Runn är 073-146 79 12.

Läs mer om Sjöräddningssällskapet på https://www.sjoraddning.se/siljanrunn eller på https://www.facebook.com/rssiljanrunn/

Gustav Wallheden, Sjöräddningssällskapet, 070-218 30 29
Bo Liljegren, VD Leksands Sparbank, 0247 886 79