Bo Liljegren, VD på Leksands Sparbank, lämnar över 1 5000 000 kronor till Sjöräddningssällskapet som nu etablerar sig vid Siljan och Runn.

Etik och samhällsansvar allt viktigare för bankkunderna

Årets stora kundnöjdhetsundersökning från Svensk Kvalitetsindex visar att Sveriges bankkunder är mindre nöjda än förra året. Storbankerna har de minst nöjda kunderna medan banker med lokal närvaro och som tar stort samhällsansvar har mer nöjda kunder.

Enligt SKI blir sambandet mellan samhällsengagemang och kundnöjdhet allt starkare, framförallt på privatkundsidan. Bankkunden vill göra affärer med en bank som upplevs som schysst, ansvarstagande och lokalt engagerad. Kunderna ställer allt högre krav och det räcker inte längre med symbolhandlingar och formuleringar om hållbarhet i olika strategidokument, man måste ha en verksamhet som till alla delar inger förtroende. Det förväntar sig dagens kunder. Här har bankbranschen fortsatta imageutmaningar, fastslår SKI i sin rapport.

- De aktörer som får bäst betyg i år är – förutom nischbankerna – banker med stark lokal anknytning. De som kommer allra bäst ut har kunder som upplever att deras bank inte är som alla andra. Banken tar ansvar, inte bara för sin affär utan också för samhället. Banken ser kundbehov och ger råd, men kränger inte, resonerar Johan Parmler, VD för Svenskt Kvalitetsindex.

Enligt undersökningen är Leksands Sparbank den bank med kontor i Dalarna som får högst betyg och även en av få banker som får nöjdare kunder jämfört med 2016. Leksands Sparbank ser just den lokala närvaron och samhällsansvaret som en förklaring till att de klättrar högre upp i rankingen.

- Jag är oerhört glad att vi har de mest nöjda bankkunderna i Dalarna. Jag tror att fler och fler förstår skillnaden mellan en sparbank och en vanlig bank. Vi har ett stort ansvar, vårt yttersta mål är att utveckla bygden så att människor och företag mår bra, säger Bo liljegren VD på Leksands Sparbank.

Kundnöjdhet banker med kontor i Dalarna privat (förändring från 2016 inom parentes)
Leksands Sparbank 76,9 (+3,5)
Länsförsäkringar Bank 72,1 (-2,3)
Handelsbanken 68,9 (+1,3)
SEB 64,5 (-1,5)
Swedbank 59,1 (-0,9)
Nordea 52,9 (-3,5)

Kundnöjdhet banker med kontor i Dalarna företag (förändring från 2016 inom parentes)
Leksands Sparbank 79,6 (+3,7)
Länsförsäkringar Bank 70,0 (i.u.)
Handelsbanken 67,5 (-1,9)
SEB 62,2 (-5,4)
Swedbank 57,0 (-2,5)
Nordea 53,6 (-1,8)