Blancolån billigare än rörliga bolån (SvD 23 december 2011)

Konsumtionslån, privatlån eller blancolån. Lån utan säkerhet kan ha olika namn. Just nu framstår dessa lån som mer attraktiva när bankernas hypotekslån, lån med bostaden som säkerhet, trots riksbankens styrräntesänkning med 0,25 procentenheter inte sänkts mer än marginellt.

– Det som är intressant är att den lägsta räntan på privatlån nu kan vara lägre än bankernas listpriser för bolån. Att man kan ta ett lån utan säkerhet till en ränta som kan vara lägre än lån med säkerhet är en helt ny situation, säger Siri Bengtsson som är produktchef på Schibsted-ägda låneförmedlaren Lendo, som kan ge lån utan säkerhet på upp till 350 000 kronor.

Nu ska betonas att det på tillväxtorter och i storstäder inte räcker långt med ett blancolån för att finansiera en bostad. Dessa lån kan dock vara det kapitaltillskott som krävs för att pynta in pengar om hushållet inte har medel till kontantinsatsen.

Ett hypotekslån är normalt det billigaste lån du kan få på marknaden. De anses som mest förmånliga, just på grund av att bostaden ses som en god säkerhet av långivarna. Siri Bengtsson tror att det är den hårda konkurrensen bland företag som lånar ut utan säkerhet som gör att det nu kan vara en god idé för ett hushåll att även fundera på denna låneform.

På Lendos hemsida står att det går att låna från 4,25 procent i ränta. Men finns det någon som kan få denna låga ränta på blancolån?

– Vi delar upp kunderna i tre segment: hög, låg och medelrisk. Ligger man i medel och hög får man högre ränta och då kan man inte hamna i nivå med hypoteksräntorna. Men vi har ett antal kunder varje dag, med låg risk, som har möjlighet att få de lägsta räntorna, säger Siri Bengtsson.

I går sänkte Nordea tremånadersräntan på bolån, med 0,10 procentenheter till 4,50 procent. Även Handelsbanken agerade. Listpriset på tremånadersräntan togs ned från 4,89 till 4,43 procent, alltså med 0,46 procentenheter. Det handlar dock inte om en räntesänkning, enligt presschef Bengt Carlsson, utan menar att tidigare listpris kunde ge ett felaktigt intryck.

– Alla räntor sätts individuellt. Vilken ränta man får handlar ju till exempel om vad man har för olika bankaffärer i övrigt. Det kanske såg lite märkligt ut som det var, säger han till TT.

Ylva Yngveson, privatekonom på Swedbank, manar låntagare att jämföra räntor.

– Det är det som är grejen i kreditavregleringen, att det finns flera aktörer. Du behöver inte längre stå och bocka och buga för att få låna. Du ska vara en medveten konsument.

Vad gäller blancolån råder hon kunden att noga granska alla villkor.

– Se till så det inte är några extra avgifter, jämför. Kolla så att det inte är något lurt. Det kan finnas uppläggningskostnader, aviavgifter och annat som gör att den effektiva räntan blir högre än de faktiska räntesatserna. Men även ett hypotekslån kan bli dyrare än räntan återspeglar om du behöver ta ut pantbrev, säger Ylva Yngveson.

KLAS ANDERSSON Reporter Näringsliv 08-13 52 70 klas.andersson@svd.se