Julhandelsrekord skapar skuldberg

Årets julhandel beräknas åter slå rekord till följd av uppdämd konsumtion i kombination med skattesänkningar och låg ränta. Men många köper julklapparna på kredit vilket skapar ett växande skuldberg.

Enligt Handelns Utredningsinstitut (HUI) bedöms årets julhandel åter slå rekord. Omsättningen beräknas bli 61,3 miljarder kronor, en ökning med 3 procent jämfört med fjolåret. Räknat per person innebär siffrorna att svensken i genomsnitt julhandlar för runt 6 600 kronor. Bland orsakerna till den ökande handeln nämns en uppdämd konsumtion till följd av finanskrisen, pådrivet av stimulansåtgärder som skattesänkningar och historiskt låg ränta.

För många företag är julhandeln avgörande. Hos hemelektronikkedjorna står försäljningen i december för cirka 14 procent av årsomsättningen. Platt-tv, spelkonsoler och mobiltelefoner är populära julklappar men en stor del av köpen görs med kreditkort eller på avbetalning. Det leder till att många konsumenter får dras med höga räntekostnader nästkommande månader. För lånesajten Lendo.se, som förmedlar privatlån från flera banker, innebär början av året många nya låneansökningar. Genom att samla flera lån och krediter i ett större lån med bättre räntevillkor sänker många av Lendos kunder sina räntekostnader med upp till flera tusen kronor varje månad.

‒ De första tre månaderna på året har vi traditionellt en stark kundtillväxt, som en direkt följd av de lån och krediter konsumenter drar på sig kring jul, säger Dennis Ahlsén, VD på Lendo. En del är inte medvetna om de höga räntor och avgifter som ofta är förknippade med exempelvis avbetalningsköp. Andra handlar på kredit för att de helt enkelt inte har råd att betala kontant. Till slut hinner räntekostnaderna ikapp och då söker många efter hjälp att sänka dessa.

Lendo hjälper låntagare att hitta och jämföra lån från flera långivare. Tillsammans med Upplysningscentralen tog Lendo redan 2007 fram ett system som gör att låntagare kan ansöka om lån hos flera banker via Lendo – med bara en kreditupplysning. En fördel, eftersom flera kreditupplysningar kan sänka låntagarens kreditvärdighet.

För mer information kontakta:

Jonas Hultin, pressansvarig Lendo: 0704-50 27 46, jonas.hultin@lendo.se

Om Lendo

Lendo är ett fristående bolag som samlat flera banker på en plats för att erbjuda det bästa lånet. Lendo samarbetar med sex olika banker och finansbolag där samtliga tillämpar individuell räntesättning för kunderna. På www.lendo.se kan kunder ansöka om privatlån hos flera olika långivare genom endast en ansökan och en kreditupplysning. Lendo hjälper kunder att personligen hitta rätt lån efter varje kunds specifika lånebehov. Bolaget grundades 2007 och har sitt huvudkontor i Stockholm.