Mät innan du monterar, jämför innan du lånar med Lendo.

Lendos nya reklam ska få fler att jämföra innan man lånar.

Lendo rapporterade tidigare i februari om lanseringen av ett nytt reklamkoncept, i samarbete med reklambyrån Jung von Matt. Nu lanseras nästa steg i konceptet med syftet att göra jämförelse till en självklarhet när man är i behov av att ta ett lån.

Varumärket Lendo har en hög kännedom i Sverige vilket är ett resultat av flera års intensivt varumärkesarbete. Fördelarna med att jämföra räntor innan man lånar är däremot inte lika etablerade som varumärket, enligt Lendo (Läs mer i ett tidigare pressmeddelande från Lendo). Konceptet ska både förtydliga jämförelsetjänsten samtidigt som Lendo vill stärka konsumenters positivaassociation till varumärket.

- Med det nya materialet vill vi få fler att se vår jämförelsetjänst som det självklara första steget om man ska ta ett privat- eller företagslån. Detta vill vi förmedla på ett humoristiskt och underhållande sätt genom att likställa självklarheter i vardagen med det uppenbara i att jämföra innan man tar ett lån, säger Merike Gardner Svärd, Brand Manager på Lendo.

Konceptet är framtaget tillsammans med reklambyrån Jung von Matt, som på uppdrag av Lendo har anlitat flera av Sveriges vassaste byråer, däribland produktionsbolaget Esteban och kreativa byrån Snask. Esteban, som har en gedigen repertoar av reklamfilmsproduktion åt några av Sveriges största varumärken, är nöjda med samarbetet:

- Vi har inte producerat film för Lendo förut. Så vi blev glada när Lendo och Jung von Matt ville arbeta tillsammans med oss. Vi är jättenöjda med filmerna både visuellt och underhållningsmässigt, säger Sofia Wall, Producent på Esteban.

- Jag och Markus föll direkt för de roliga idéerna, tre väldigt olika filmer som ändå landar bra i samma koncept”, säger även Alexander Brügge, som tillsammans med Markus Ernerot regisserat filmerna.

Arbetsgruppen

Från Jung von Matt (reklambyrå): Edward Sedelius/Magnus Andersson (Copywriter), Gustav Holm (Art Director), Katrina Bettina/Anna Sjödin (Produktionsledare), Sofia Bellini (Byråproducent), Olov Öqvist (Grafisk Formgivare), Felix Greisinger (Junior Art Director), Johan Jäger (Creative Director).

Från Esteban (reklamfilmsproduktion): Sofia Wall (producent), Alexander Brügge och Markus Ernerot (regissörer).

Från Snask (stillbilder och stop motion): Karl Sjöholm (Producent), Per Björklund (Fotograf), Erik Kockum (Creative Director), Fabrizio Morra (Art Director), Layer1 (Retusch), Mattias Nilsson (Fotoass), Gabriel Söderbladh (Fotoass), Mårten Godske (Scenografi-ass), Matilda Bång Forssberg (Styling), Lukas Diemling (Prod-ass), Christiane Wallner-Haas (Prod-ass).

Från Lendo: Merike Gardner Svärd (Brand Manager), Sara Dahlqvist (Marketing Manager Sweden) och Carl Brynielsson (Chief Marketing Officer).

För mer information om Lendo, besök lendo.se.

Kontaktinformation:
Presskontakt Lendo AB
johanna.bjornback@lendo.se

Lendo är Sveriges största jämförelsetjänst av privat- och företagslån och har funnits på den svenska marknaden sedan 2007. Med endast en kreditupplysning kan konsumenten söka lån hos flera banker samtidigt och därefter själv välja vilket låneerbjudande som passar bäst. Lendos jämförelsetjänst är för konsumenten kostnadsfri och varje månad hjälper vi tusentals kunder att hitta rätt lånelösning.