Smaka på framtidens kokbok under bokmässan i Göteborg 24-27 sept.

Framtidens kokbok inspirerar till spännande resor - första kokboken där man får med kryddorna i paketet.

Minnen bleknar med tiden. Men dofter och smaker är det som stannar kvar längst i människors medvetande. Det har Mölndalsparet Marianne och Anders Lennqvist tagit fasta på i sin nyutkomna bok "Sol, Safari & Serundeng" som är en reseberättelse och kokbok i ett. Det är den första kokboken på marknaden som doftar på riktigt: i presentförpackningen medföljer ett kit av de kryddor och tillbehör som används i bokens recept. Samt ett separat recepthäfte så att läsaren inte behöver kladda ner sin bok vid spisen. På bokmässan i Göteborg 24-27 sept kan kan man få smaka konafa, en kaka från Egypten. Välkommen till monter F01:08 (2:a vån)!

Egenproducerat bokprojekt sprunget ur en gammal dröm

Efter fem år av sparande och planerande förverkligade paret en gammal dröm och reste jorden runt under 14 månader. Tanken var att besöka platser i Afrika, Asien och Australien som de flesta inte reser till i första hand. Och sedan dela upplevelserna med andra genom att skriva en bok om dem. Bakom projektet finns en riktig "gör-det-själv"-mentalitet. Tillsammans har de skrivit texterna och fotograferat. Layouten kom till genom ett examensarbete under Mariannes utbildning inom reklam och marknadsföring. Tryckningen har de ordnat på egen hand och de sköter också själva om försäljningen till företag och privatpersoner.

Möten, minnen och mat

På bokens drygt 200 sidor får läsaren i text och bild uppleva möten med både lokalbefolkning och exotiska djur. Man får närgånget följa med på parets äventyr - alltifrån övernattningar i öde hyddor till en blindtarmsoperation i Kenya. Allt ackompanjerat av recept hämtade från de olika länderna. Att laga maten i boken är som att befinna sig mitt i resan - rör man ihop en skål hummus kan man nästan höra böneutroparen i minareten i Luxor. Ett sätt att uppleva spännande platser genom maten, helt enkelt.

Med i varje bokpaket följer: spiskummin, koriander, kafir lime, fisksås och röd currypasta. Allt behövs i de läckra recepten!

Marianne Lennqvist
E-post: marianne.lennqvist@gmail.com