4 glasögontrender du inte vill missa

Bli en riktig fashionista med vår trendguide för våren 2016. Vi berättar om 4 roliga trender som kommer prägla årets glasögonmode. Så häng med och upptäck vårens hetaste glasögonbågar redan idag.

Höstens stora modemässor har gett tydliga signaler om vad som kommer prägla årets glasögonkollektioner. För den som vill vara ett riktigt modelejon i vår finns det några roliga alternativ. Här listar vi 4 starka glasögontrender för 2016.

Glasögon i naturliga nyanser

Naturens element och klassiskt skandinavisk design är inspirationskällor som kommer ta stor plats i vårens kollektioner med glasögon. Vi kommer få se många glasögonbågar i solblekta nyanser av blå, grå och beige-brun. Färger som ger en ren och minimalistisk känsla. Och som är perfekta för dig som eftersträvar den där naturliga looken.

Bli vacker i pastell

Vackra nyanser av rosa, babyblå och lavendel är en annan trend vi ser komma starkt. Det är färger med en mjuk och eteriskt utstrålning som andas feminitet, frihet och ungdomlig vitalitet. Den som är ute efter bohemiskt kvinnlig look bör definitivt titta närmare på ett par glasögon i den här genren. Starkt lysande hollywood-stjärnor som Taylor Swift och Kate Hudson är några som älskar pastellfärger.

Överdimensionerat och intellektuellt

På catwalken i höst var den chica nörden i centrum. Därför kommer glasögonmodet 2016 handla mycket om glasögonbågar med en intellektuell utstrålning. Gucci rönte till exempel stor uppmärksamhet med sin uppdaterade version av den klassiska bibliotekariebågen från 70-talet. I vårens kollektioner kommer vi se många överdimensionerade glasögonbågar med djärva former och färgval.

Cat eye-bågen still going strong

Den oemotståndliga cat eye-bågen fortsätter också att vara trendig 2016. Det förvånar inte. Lika glamourös som chic är cat eye-formen en tidlöst vacker modell. I vår uppdateras den med moderna detaljer, eleganta utsmyckningar och starka färgval. Nyckhålsformade näsbryggor och halvgarnityr är designdetaljer som addera extra karaktär.

Glasögon hos LensWay

• glasögontrender 2016