Så tar du bäst hand om dina ögon i sommar

För dig som linsanvändare är det viktigt att ta hand om dina ögon, året om. Men hur ska du tänka under sommarens alla väderomslag och utomhusaktiviteter? LensWay har pratat med Hasse Norén, verksam optiker i snart 40 år. Här är hans bästa tips kring hur du håller dina ögon friska hela sommaren.

Vana linsanvändare har lärt sig och förstått vikten av försiktighet när det kommer till ögonen. Vilket den erfarne optikern Hasse Norén ser som extra viktigt under sommarsäsongen, med månader av väderomslag och olika aktiviteter utomhus.

– Oavsett om du tar ett dopp i en pool, en sjö eller i havet kan du ha linserna kvar, så länge du inte tittar under vattnet. En sak som dock gäller för alla, oavsett om du har linser eller ej, är att skydda ögonen under de timmar på dagen när solen lyser som starkast. Detta görs bäst genom att använda solglasögon med UV-skydd, säger Hasse.

Renlighet är A och O
Att tvätta linserna är extra viktigt under sommaren, då luften fylls med pollen och lösa partiklar från bland annat träd och växter. Därför krävs noggrannhet för att förhindra potentiella sårbildningar som kan sätta sig på hornhinnan.

– Under sommarsäsongen är det extra viktigt att alltid tvätta händerna innan du sätter in dina linser. Om du känner att det skaver när du blinkar, gör något åt det. En skada på linsen kan liknas vid ett skavsår på foten. När du får in en sten i skon som skaver mot huden blir där till slut ett sår. Samma sak händer på hornhinnan om smuts kommer in, berättar Hasse.

Hasses tips för linsanvändare:

• Tvätta linserna extra noggrant under sommaren för att undvika sår på hornhinnan.
  • Undvik att titta rätt in i solen. Ögats optik blir då till ett "brännglas" och du riskerar bränna sönder macula (gula fläcken). Då har du bara det perifera seendet kvar, vilket gör allt suddigt. Solljus kan även påskynda gråstarr.
  • Följ instruktionerna kring vad linserna heter: byt alltid endagslinser efter en dag, veckolinser efter en vecka, månadslinser efter en månad och så vidare. Sitter linserna inne längre tid än rekommenderat får hornhinnan syrebrist vilket leder till röda ögon och ökad infektionsrisk.
  • Gå på dina årliga synundersökningar. Vid varje kontroll undersöks om ögat är friskt eller om det finns några begynnande problem som kan förhindras innan skadorna blir permanenta.

• 2016
  • sommar