Tre myter om synfel

Många är de myter som kopplas till syn och ögonhälsa. Men vad stämmer och vad är rent påhitt? Hasse Norén, verksam optiker med erfarenhet av nästan 40 år i branschen, reder en gång för alla ut tre vanliga missförstånd.

Det är sedan länge känt att kroppen mår bra av att äta bra: "du blir vad du äter". Frågan är om detta även gäller synen? Hasse Norén, verksam på Optikern i Hammarby med gedigen erfarenhet i branschen, slår hål på denna ofta antagna föreställning.

– Det finns få saker du kan äta för att undvika försämrad syn. Men om du är äldre och börjar få problem med gula fläcken kan till exempel frukt, bär och undvikande av rökning fungera förebyggande, säger Hasse Norén.

Påverkar stress synen?
Då stress blivit en allt mer utbredd problematik tror många att stress även kan ge felaktiga resultat vid enskilda synundersökningar. Få vet att detta inte beror på en förändring av synen utan handlar istället om kundens oförmåga att ge tydliga svar på optikerns frågor.

– En undersökning som görs på en stressad person kan bli mer omständlig på grund av eventuellt felaktiga och snabba svar, vilket en erfaren optiker enkelt upptäcker. Om kunden är alltför stressad avbryts undersökningen och fortsätter vid ett senare tillfälle när personen är lugnare. Så problematiken ligger inte i hur ögonen påverkas, utan om koncentrationssvårigheter som en konsekvens av stress, säger Hasse Norén.

Kan användande av smartphones orsaka försämrad syn?
Skärmar och syn är just nu på tapeten då paddor, mobiltelefoner och laptops får en allt mer självklart del i vår allt mer digitaliserade vardag. Föreställningen hos många är att denna utveckling kan ha en negativ påverkan på vår syn, något som Hasse bestämt förnekar.

– Att spendera tid framför en skärm gör inte synen sämre. Det är dock viktigt att ha bra ljus när du till exempel läser en bok, för att undvika extra ansträngning av ögonen. Det här är fortfarande en omdebatterad fråga, där man idag inte har några konkreta svar. Känner du dig osäker råder jag dig att prata med närmaste optiker, säger Hasse Norén.

• glasögon
  • optiker