Höstens boknyheter från Leopard förlag

Läs allt om höstens boknyheter från Leopard förlag. Bland höstens utgivning finns bl a ett nytt fall för Wallander, en debutroman om en uppväxt i Lasermannens tid och en satir om vad som kan hända om Hitler kommer tillbaka. Dessutom reportage, biografier och romaner från hela världen.

Handen. Ett fall för Wallander av Henning Mankell
Spänning, recensionsdag 29 augusti
Wallander är tillbaka! En höstdag 2002 får Kurt Wallander möjligheten att förverkliga en gammal dröm, att flytta från Ystad till landet. Men drömmen förvandlas snabbt till en mardröm. I husets trädgård hittar Wallander först ett nedgrävt lik, sedan ytterligare ett…
     Handen innehåller dessutom extramaterial för alla Wallander-fans: ett uppslagsverk till Wallanders värld med kulturella referenser, personer och platser som förekommit i romanserien.

Som om vi hade glömt av Daniel Poohl
Roman, recensionsdag 20 augusti
Chefredaktören för Expo romandebuterar med en uppväxtskildring om utanförskap, klass och en pojkes sökande efter en identitet i ett Sverige där flyktingförläggningar sätts i brand och där en kallblodig mördare riktar lasersiktet mot invandrare.

Han är tillbaka av Timur Vermes
Roman, recensionsdag 8 oktober
Våren 2011 vaknar Hitler upp i Berlin. Folk känner naturligtvis igen honom, men tror att han är en imitatör. Führern anpassar sig snabbt, blir ett internetfenomen och snart är hans popularitet åter på väg mot toppen. En satir? Politisk komedi? Allt detta och mer: Han är tillbaka är ett litterärt drama på högsta nivå, som har toppat de tyska bästsäljarlistorna sedan den utkom, och översätts till fler än 20 språk.

Firman. Bonnier – Sveriges mäktigaste mediesläkt av Bernt Hermele
Reportage, recensionsdag 3 september
Enorma framgångar kantar den medieskygga ätten Bonniers väg fram till dagens närmast kungliga framtoning. Men under de senaste fem åren har imperiet hamnat i sin värsta ekonomiska kris på över 30 år. "Firman" är ett personligt hållet reportage som inte väjer för kontroversiella frågor, och bryter den överdrivna tystnad som omger Bonniers.

Hyland. Legenden och hans tid av Lars Ragnar Forssberg
Biografi, recensionsdag 17 september
Lennart Hyland är sannolikt den viktigaste personen i svensk radio- och tv-historia. Under tre decennier trollband han miljontals människor över hela vårt land. Han gjorde underhållningsprogram som var både roliga och meningsfulla. Men Hyland hade också en svart och komplicerad sida. Lars Ragnar Forssberg har skrivit den första biografin om denne massmedieikon och hans tid.

Halvblodsblues av Esi Edugyan
Roman, recensionsdag 15 oktober
Booker
- och Orange-prisnominerad roman om mänsklig styrka och svaghet, om vänskap och musikens frigörande kraft. Vännerna Sid och Chip har tagit sig från Baltimore till Berlin för att lira jazz. Men sedan nazisterna kom till makten är deras musik bannlyst och bandet flyr till Paris. En kväll grips bandets briljante trumpetare Hiero, som är tysk och svart, av Gestapo och ingen hör någonsin av honom igen.

Skulden. Eurokrisen sedd från Aten av Kajsa Ekis Ekman
Reportage, recensionsdag 27 augusti
Journalisten och författaren Kajsa Ekis Ekman reste till Aten för att tränga bakom de braskande rubrikerna och spåra den ekonomiska krisens egentliga ursprung. Skulden är en personlig skildring av hur en samhällskris påverkar människor på djupet.

Lyssnarens guide till Cornelis av Klas Gustafson
Musik, recensionsdag 10 september
Cornelis Vreeswijk är en av Sveriges mest älskade artister genom tiderna. I denna fullmatade presentbok beskrivs de över 200 sånger som han själv skrev och spelade in på skiva. Här varvas ett rikt bildmaterial med en unik inblick i Cornelis musikaliska referenser, politiska samtid och personliga livsöde.

Långt från min far av Véronique Tadjo
Roman, recensionsdag 13 augusti
Den delvis självbiografiska romanen Långt från min far skildrar poetiskt och kärleksfullt en kvinnas smärtsamma återvändande till sina rötter i Elfenbenskusten. Det är en berättelse om dagens Afrika och på samma gång ett porträtt av uråldrig, nedärvd kultur.

Friedrich Engels – Kommunist i frack av Tristram Hunt
Biografi, recensionsdag 22 oktober
Fängslande biografi om en fascinerande och motsägelsefull personlighet. Friedrich Engels njöt av den bekymmersfria tillvaron som viktoriansk gentleman. Samtidigt skrev han Kommunistiska manifestet tillsammans med Karl Marx och offrade sina pengar för att Marx skulle kunna skriva Kapitalet.

Allt om höstens böcker finns i Leopard förlags katalog.

Beställningar av recensionsexemplar skickas till recex@leopardforlag.se

För mer information och författarkontakt, kontakta Lina Kåberg Stene, marknads- och PR-ansvarig, lina.kabergstene@leopardforlag.se, tel 0707-62 04 66.

Högupplösta bilder på omslag och författare, samt katalog med höstens nyheter finns att ladda ner i Leopard förlags pressrum på MyNewsdesk.

• halvblodsblues
  • långt från min far
  • handen
  • esi edugyan
  • timur vermes
  • tristram hunt
  • lars ragnar forssberg
  • bernt hermele
  • daniel poohl
  • skulden. eurokrisen sedd från aten
  • hyland – legenden och hans tid
  • friedrich engels
  • lyssnarens guide till cornelis
  • firman
  • som om vi hade glömt
  • han är tillbaka
  • kajsa ekis ekman
  • véronique tadjo
  • klas gustafson
  • henning mankell
  • boknyhet 2013
  • nya böcker 2013
  • leopard förlag

Leopard förlag ger ut cirka 25 titlar per år med inriktning på reportage, debatt, historia och populärvetenskap, samt skönlitteratur, företrädesvis från Afrika och Asien. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Maria Sveland, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Pierre Schori, Simon Singh, Maryse Condé, Assia Djebar och Barbara Ehrenreich.