Vårens boknyheter från Leopard förlag

Läs allt om vårens boknyheter från Leopard förlag. Bland vårens utgivning finns bl a den unika berättelsen inifrån den hemliga spaningsgruppen som fällde "Kapten Klänning", Glenn Greenwalds avslöjande om Edward Snowden-affären och en granskning av privatiseringarnas pris. Dessutom gastkramande läsning om polarexpeditioner och feministiska skamgrepp av queer-drottningen Ulrika Dahl.

Jakten på Kapten Klänning av Jonas Trolle
True crime, recensionsdag 15 april

Jakten på Kapten Klänning är en sann berättelse om ett unikt brottsfall. Polisen Jonas Trolle berättar historien inifrån den hemliga spaningsgrupp som arbetade med det uppmärksammade Göran Lindberg-fallet, och som också grep honom. Historien är som hämtad ur en kriminalroman: telefonavlyssning, hemlig spaningsgrupp inom polisen och en husrannsakan på Polishögskolan. Men här skildras också de traumatiserade o­ffren vars liv förändrats för alltid.

Storebror ser dig. Edward Snowden och den globala övervakningsskandalen av Glenn Greenwald
Reportage, recensionsdag 6 maj

Glenn Greenwald var journalisten som avslöjade NSA:s omfattande övervakning. Med hjälp av hemligstämplade dokument, som författaren fått av Edward Snowden själv, ges i Storebror ser dig en unik inblick i samarbetet mellan det amerikanska underrättelseväsendet och privata företag. Greenwald visar vilka långtgående konsekvenser detta kommer att få för oss alla och hur en global övervakningsstat vuxit fram, som får Orwells 1984 eller Stasis verksamhet att framstå som en västanfläkt.

Den stora omvandlingen av Kent Werne & Olav Fumarola Unsgaard (red)
Reportage, recensionsdag 25 mars

Välfärden har genomgått en genomgripande omvandling, med friskolor, privata vårdcentraler och vinstdriven äldreomsorg. Det är en växande marknad värd minst hundra miljarder, där riskkapitalägda koncerner dominerar. I Den stora omvandlingen granskar sex journalister privatiseringarnas pris.

Välfärdsfabriken av Kristina Mattsson
Reportage, recensionsdag 11 mars

I reportageboken Välfärdsfabriken skildrar den prisbelönta journalisten Kristina Mattsson hur kontroll och tidsstudier styr arbetet i välfärdssektorn. Hur gick det till när det meningsfulla arbetat med att ta hand om gamla, vårda sjuka och ge unga kunskaper, omvandlades till en fabrik där den anställde blev en utbytbar kugge?

Polarexpeditionen av Alec Wilkinson
Historia, recensionsdag 8 april

En fascinerande skildring av en epok med äventyrare och upptäcktsresanden som under outsägliga umbäranden utforskade Nordpolen och vars slutpunkt var Andrée-expeditionen. Med deltagarnas egna anteckningar, fotografier och samtida källor berättar New Yorker-medarbetaren Alec Wilkinson historier från ett flertal expeditioner, och inte minst Andrées ödesdigra polarfärd.

Skamgrepp av Ulrika Dahl
Samhälle/debatt, recensionsdag 4 februari

I mer än tio år har genusvetaren Ulrika Dahl levererat inomfeministisk kritik, möjliga och omöjliga queera visioner och engagerade essäer om sexualpolitik i en ojämlik värld. I Skamgrepp har hon samlat sina bästa texter om slampor, blondiner, lolitor, flanöser och möss.

Ordens makt i politiken av Sara Gunnerud
Samhälle/debatt, recensionsdag 18 mars

Hur har Moderaterna lyckats få trovärdighet som det nya arbetarpartiet? Ordens makt i politiken visar hur det gick till när ord som solidaritet, välfärd och trygghet sakta fick en annan innebörd. Sara Gunnerud analyserar mekanismerna bakom det politiska språket och förklarar bl a begreppet framing.

Allt om vårens böcker finns i Leopard förlags katalog.

Beställningar av recensionsexemplar skickas till recex@leopardforlag.se

För mer information och författarkontakt, kontakta Lina Kåberg Stene, marknads- och PR-ansvarig, lina.kabergstene@leopardforlag.se, tel 0707-62 04 66.

Högupplösta bilder på omslag och författare, samt katalog med vårens nyheter finns att ladda ner i Leopard förlags pressrum på Mynewsdesk.

• leopard förlag
  • nya böcker 2014
  • boknyhet 2014
  • jonas trolle
  • jakten på kapten klänning
  • glenn greenwald
  • storebror ser dig
  • kristina mattsson
  • välfärdsfabriken
  • kent werne
  • olav fumarola unsgaard
  • den stora omvandlingen
  • polarexpeditionen
  • alec wilkinson
  • ulrika dahl
  • skamgrepp
  • sara gunnerud
  • ordens makt i politiken

Leopard förlag ger ut cirka 25 titlar per år med inriktning på reportage, debatt, historia och populärvetenskap, samt skönlitteratur, företrädesvis från Afrika och Asien. Bland våra författare finns namn som Henning Mankell, Maria Sveland, Mattias Gardell, Kajsa Ekis Ekman, Pierre Schori, Simon Singh, Maryse Condé, Assia Djebar och Barbara Ehrenreich.