P4: Leo Razzak inspirerade gymnasieungdomar

P4 Värmland: Leo Razzak inspirerade gymnasieungdomar

Lyssna på Leo Razzak: "De är enormt duktiga på att multitaska"

Inspiratören Leo Razzak föreläste för elever från tvåan och trean i Karlstads och Hammarös gymnasieskolor. Foto: Magnus Hermansson/Sveriges Radio.

"Ni är den smartaste generationen". Det var ett av budskapen, när inspiratören Leo Razzak mötte Karlstads och Hammarös gymnasieelever på CCC idag, för att prata om värderingar, mångfald och utveckling.

Han kallas social entreprenör, han är engagerad i Fryshuset i Stockholm och har startat barnhem i Bangladesh.

Leo Razzak trollband gymnasieeleverna i Karlstad med sin föreläsning idag, efteråt ringlade kön med ungdomar som ville tacka och ställa frågor lång.

Och hur var det med det där med den smartaste generationen?

– De kanske inte ur ett traditionellt perspektiv är bäst i världen på matte längre, men de är enormt duktiga på att multitaska, de är enormt duktiga på att hantera den digitala arenan. Många av de här ungdomarna kan exempelvis programmera redan vilket det är en enormt stor efterfrågan kring. Det är viktigt att människor pratar i positiva ordalag om deras framtid, säger Leo Razzak.

Oskar Kleve är en av eleverna som inspirerades av besöket.

– Det var viktiga saker han tog upp. Som det här med att hur man från ingenting kan bli det man vill, säger han.

Shaima Lokman Khorsted gillade också föreläsningen.

– Det var väldigt intressant och lärorikt. Man ändrar tankesätt och ser nya möjligheter, säger hon.

Källa: P4 Värmland