Lesjöfors Kina godkänd leverantör för bilindustrin

Efter en två år lång process är Lesjöfors certifierat för TS 16949 även i Kina. Certifieringen är en viktig kvalitetsmarkör för ännu ett företag I koncernen.

Lesjöfors I Kina har i manga år levererat fjädrar och banddetaljer till många branscher på den kinesiska marknaden. Till en början fokuserade företaget på produkter för telekommarknaden, men sedan år 2012 är utbudet breddat och omfattar nu även fjädrar för bilindustrin.

Målmedvetet arbete bakom certifiering

Bilindustrin har ett starkt krav på att underleverantörer ska inneha TS 16949-certifiering, vilket är ett tydligt kvalitetssigill till marknaden. De senaste två åren har därför företaget ägnat åt att målmedvetet se till att certifieringskraven ska följas även i Kina.

- Vi är väldigt glada över att kunna tillkännage att vårt hårda arbete nu har burit frukt och vi har fått den efterlängtade certifieringen TS 16949:2009, säger Mikael Andersson, chef för Lesjöfors i Kina.

Nya möjligheter för europeiska kunder

Certifikatet tillsammans med pågående investeringar i tillverkningsutrustning och teknologiutveckling, öppnar upp nya möjligheter för kunder i Europa. De kan nu använda Lesjöfors för att förse även den kinesiska marknaden med fjäderprodukter, speciellt bilindustrin.

- Vi välkomnar alla kunder att kontakta oss antingen via sin vanliga kontaktperson inom Lesjöfors eller ta direktkontakt med oss i Kina för alla typer av fjäderbehov, säger Mikael Andersson.

Lesjöfors has both manufacturing and sales offices in several European countries and China.