Nya investeringar ger storaffärer med fordonsindustrin i Slovakien

Sedan i maj 2013 ingår den slovakiska fjäderproducenten Centrum B i Lesjöforsgruppen. Nya investeringar i maskinparken har redan gjorts vilka ökar affärspotentialen ytterligare.

I början av 2013 fick det slovakiska Lesjöforsbolaget Centrum B förfrågningar på mycket stora beställningar av avancerade vridfjädrar och tråddetaljer från fordonsindustrin. Förfrågningarna kom från några av de störa aktörerna inom fordonsindustrin med mycket höga produktionskrav att leva upp till.

Utökad kapacitet med nya maskiner

Centrum B har lång erfarenhet av att producera de efterfrågade fjädertyperna, men den befintliga tekniska kapaciteten och personalresurserna räckte inte för att hantera efterfrågeökningen. När Lesjöforsgruppen förvärvade Centrum B i maj 2013, togs snabbt beslut om stora investeringar i maskinparken. Två nya maskiner med CNC-teknologi är redan i full produktion och tre andra maskiner är inom kort på plats. Fabriken har också anställt fyra nya operatörer för att klara treskiftsproduktion.

-  Tack vare investeringarna från vår nya finansiellt starka ägare, Lesjöforsgruppen, har vi nu en mer flexibel tillverkningsprocess och större kapacitet med den senaste tekniken. Stora beställningar är inte längre ett problem för oss, säger Ján Mačuha, platschef för Centrum B.

Kvalificerad fjäderpartner

Centrum B:s kunder finns i flera länder varav Tyskland, Tjeckien och Slovakien är dominerande marknader. Centrum B kompletterar strategiskt Lesjöfors verksamhet som en kvalificerad fjäderproducent med ett attraktivt kostnadsläge. Centrum B:s produktionsområde omfattar till största delen trådfjädrar och tråddetaljer.

• vridfjädrar
  • tråddetaljer

Lesjöfors has both manufacturing and sales offices in several European countries and China.

Kjell-Arne Lindbäck

Verkställande direktör VD +46 70 574 99 94