Nya Lamborghini utrustad med Lesjöforsfjädrar

I samarbete med Öhlins racing, har Lesjöfors levererat nyskapande chassifjädrar till stötdämpningen för Lamborghini Aventador. Bilen lanserades på Genévesalongen i början på mars och har kallats en ny referens inom supersportbilar.

Framtidens supersportbil
Lamborghini Aventador är en helt ny sportbilsmodell som kännetecknas av modern design och lättviktsteknologi. V12-motorn på 6,5 liter ger en effekt på 700 hk och Aventador gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder. Maxfarten anges till 350 km/h. Priset ligger på cirka tre miljoner kronor.

Nyskapande fjädrar till stötdämpning
Chassifjädrarna ska ge bilen goda vägegenskaper samtidigt som de ska hantera de laster som förs in i bilen via hjulen. Aventador har dessutom en ny typ av lyftsystem för nivåreglering av framvagnen som ställer extra stora krav på fjädringen. Lesjöfors har i nära samarbete med Öhlins Racing konstruerat och tillverkat två typer av fjädrar med olika styvheter, en fram- och en bakfjäder, som motsvarar Volkswagen-koncernens högt ställda krav på stötdämpningen för Aventador.

Stötdämpningen är en så kallad coil over-dämpare där fjädrarna är placerade utanpå dämparen. Fjädringen består av en öppen, oslipad fjäder med en mycket speciell ändutformning.  Ett mellanlägg av gummi är placerat mellan fjäder och fjädersäte för att undvika ljudproblem. Tillverkningen har skett vid Lesjöfors Fjädrar i Lesjöfors. Genom bilens motorhuv av glas baktill syns fjädrarna och stötdämparen tydligt.

Samarbete med extrema krav
En mycket omfattande kravspecifikation på 28 sidor har legat till grund för utformning och tester av chassifjädrarna. Konstruktions- och testarbetet pågick under två och ett halvt år i nära samarbete med Öhlins. Bland annat har omfattande prover för att verifiera fjädrarnas utmattningshållfasthet och lackens korrosionsmotstånd genomförts.
I vissa faser har arbetet krävt extremt snabba tillverkningsprocesser och leveranser, något som Lesjöfors levt upp till mycket väl.

- Samarbetet med Lesjöfors har fungerat mycket bra. Vi har fått snabb respons på frågeställningar och innovativ problemlösning. Vi är väldigt nöjda, säger Rade Catovic, projektledare för Lamborghini-dämparen på Öhlins Racing.

New-released Lamborghini equipped with Lesjöfors springs
In a close cooperation with Öhlins racing, Lesjöfors has designed innovative chassis springs to the dampers of the new-released Lamborghini Aventador. The sports car was released at the Geneva Motor Show in March and has been called a new reference in super sport cars.

The super sports car of the future
Lamborghini Aventador is a brand new sports car model characterized by modern design and lightweight technology. The 6.5 liter V12 motor gives an effect of 700 hp and the Aventador achieves 0-100 km/h in 2.9 seconds. Top speed is 350 km/h and the price estimates to about 3 million SEK (324 000 Euro).

Innovative chassis springs for dampers
The chassis springs give the car good driving qualities at the same time as they manage the loads that are transferred from the wheels into the car. The Aventador also has a new type of lifting system for leveling of the front of the car that puts extra requirements on the springs. Lesjöfors has in a close cooperation with Öhlins Racing designed two types of springs with different stiffness, one front spring and one rear spring, that live up to the Volkswagen Group´s high demands on the Aventador´s shock absorption system.

In the coil over dampers used in the Aventador, the springs are placed on the outside of the damper. The spring is an open, non-ground spring with an unusual end fitting. A shim made of  rubber is placed between the spring and the spring seat to avoid noise. Manufacturing is carried out at the factory in Lesjöfors, Sweden. Through the glass back bonnet, the springs and dampers are clearly visible.

Cooperation with extreme demands
A comprehensive, 28 pages long requirement specification was the base for design and testing of the chassis springs. Construction and testing was carried out during 2.5 years in close teamwork with Öhlins. Among others, wide-ranging tests to verify the springs fatigue strength and the corrosion resistance of the surface treatment have been carried out. At some stages, extreme short manufacturing processes and deliveries were required and Lesjöfors has lived up to the high standards.

- We are highly satisfied with our cooperation with Lesjöfors. Quick responses and innovative problem solving are qualities we have experienced and appreciated much in our contacts with the company, says Rade Catovic, Project Manager for the Lamborghini damper at Öhlins Racing.

• chassifjädrar
  • springs
  • chassis springs

Lesjöfors has both manufacturing and sales offices in several European countries and China.