Certifierad Masterclass i GDPR för ledare. Varför och för vem?

Vi har låtit en av experterna på Privasee svara på några av de frågor som många har gällande utbildning inom GDPR.

• Måste jag verkligen gå en utbildning? Kan jag inte läsa mig till informationen?

Ja, en utbildning kring GDPR underlättar väldigt mycket. Mycket av informationen man läser och tar till sig skapar oftast fler frågor. Under utbildningen spenderar man lång tid tillsammans med experter inom praktiska och teoretiska aspekter inom GDPR.

• Vad är skillnaden mellan Privasee PRIVACY PRACTITIONER MASTERCLASS och de utbildningar som man kan klara av på en halvdag?

Vår utbildning varvas med praktiska segment från verkliga fall. Dessa exempel visar att teorin ibland inte fungerar i praktiken och de lär de som går utbildningen att resonera och tänka kring problemlösningar. Detta kan vara svårt att klara av på en halvdag. Ska du dessutom kunna föra över kunskapen till dina medarbetare eller kunder så måste du ha en djupare insikt för att kunna svara på frågor och hjälpa alla att förstå hur man bör tänka.

• Måste även små företag utbilda sig?

Utbildningen riktar sig bland annat mot små företag. Som småföretagare finns det flera vinningar i att ha kompetens att hantera frågor som GDPR på egen hand. Alternativet är oftast dyra konsulttimmar och förlorad kontroll, så "Ja", småföretagare bör även de utbilda sig.

• Vi har redan börjat jobba med GDPR så vi har nog gjort allt vi behöver.

En vanlig missuppfattning är att GDPR "slutar" den 25:e maj 2018. I själva verket så börjar lagen att gälla då och detta innebär ett kontinuerligt arbete som måste skötas, en praktiskt utbildning hjälper till med detta.

• Vi har utbildat IT-avdelningen, det är väl det viktigaste?

IT är en viktig del, men GDPR och hantering av personuppgifter sker inte bara på IT avdelningen. Personuppgifter hanteras i de flesta affärskritisk processer på ett företag. HR är ett bra exempel på en annan avdelning där utbildning är viktigt. Likaså säljare och andra med många kundkontakter. Det hjälper inte om IT-avdelningen skapar bra system om inte alla ute i organisationen förstår varför man inte får maila vad som helst eller vad man får spara i sin egen dator.

• Varför måste alla chefer ha utbildning?

Det är viktigt att ansvariga för ett affärskritisk område, försäljning till exempel, vet hur ett korrekt agerande kring personuppgifter skall vara. Detta är för att förenkla samt se till att det inte uppstår händelser som kan leda till stora problem för företaget.

Vill du också utbilda dig?

Se mer info om våra upplägg i härliga Portugal!

PRIVACY PRACTITIONER MASTERCLASS Portugal (på svenska)