Framgångsrikt samarbete för en framtid i Portugal

Att samarbeta är det absolut bästa sättet att skapa framgång, oavsett vad det gäller. Den 30 november var vi ett antal företag som slog oss ihop och skapade ett inspirationsevent för personer som funderar på ett framtida liv i Portugal.

Att flytta utomlands är ett stort beslut oavsett om man flyttar för att jobba eller för att njuta av sin pension. Det är mycket att ta ställning till och många regler att ta hänsyn till för inte gå i några onödiga fällor. Detta är vad vi vill hjälpa människor med.

Restaurang TwoSixtyFour på Österåkers Golfklubb stod för kvällens mysiga lokal och goda buffé med chark och ost. Ca 50 förväntansfulla personer kom för att ta del av det intressanta programmet.

Kinga Lundblad, boende i Portugal och ägare av Leventa berättade öppenhjärtligt om livet i Portugal. Hur en vanlig dag ser ut bland apelsinträd och oliver. En vardag där en promenad på Atlantens strand är en självklarhet och där de godhjärtade Portugiserna alltid hjälper till när man behöver något.

Självklart är inte allt perfekt i något land och i Portugal kan byråkrati och myndighetskontakter vara en utmaning oavsett om det gäller pensionsregler, huslån eller att öppna ett bankkonto. Men var lugn, det finns massor av duktiga företag som hjälper oss alla när vi kör fast eller känner oss osäkra.

Under kvällen berättade Grand Thornton om skatte- och pensionsregler på ett intressant och underhållande sätt. Consortum lärde oss om olika finansieringsformer och hur vi ska tänka när vi placerar våra tillgångar.

Oto Olivera, Turistrådschef från Portugals Handels- och Turistbyrå gästade också eventet och berättade om landet och vad det har att erbjuda. Något han påpekade och som vi alla kan skriva under på, är att man inte ska flytta för att få lägre skatt. Det ska ses som en bonus. Flytta ska man göra för att man vill leva det goda livet i ett skönt klimat.

Classic Home och Portugal Property gav oss en inblick i husmarknaden och hur de kan hjälpa till att hitta det drömboende vi söker, oavsett om det innebär ett stort hus med havsutsikt eller en mysig "vila" på landet.

Efter föreläsningarna fanns det tillfälle att mingla och ställa frågor. När besökarna var mätta både i sinnet och magen gav de sig av hemåt med ny information, inspiration och framför allt snurrande tankar om sin egen framtid i Portugal.

Vi behöver varandra! Att samarbeta och ge ett ökat värde till våra intressenter är så givande och den här kvällen bevisade verkligen det.

• Tjänster, konsult, service