Obama ger pengar till dyslexiforskning

Obama har godkänt en viktig lag rörande forskningsanslag till dyslexiforskning

Washington – President Obama har godkänt att Research Excellence and Advancements (READ Act) blir till lag. READ Act syftar till att öka allmänhetens medvetenhet om dyslexi och se till att alla elever får lika utbildningsmöjligheter.

Dyslexi drabbar uppskattningsvis 8,5 miljoner skolbarn i USA och en av sex amerikaner i någon form. READ Lagen stöder viktig forskning för att öka vår förståelse kring dyslexi, inklusive bättre metoder för tidig upptäckt och lärarutbildning.

-Nu kan vi hjälpa miljontals amerikaner att få en ljusare och lyckosam framtid. Trots att dyslexi är så vanligt, förbli många amerikaner odiagnostiserade och får ingen hjälp utan kämpar i det tysta med skola och jobb. Vi måste göra det möjligt för dem med dyslexi att uppnå sin fulla potential. Jag är glad att representanthuset och senaten kunde arbeta tillsammans och skicka presidenten ett partiöverskridande lagförslag för att hjälpa till att uppnå detta mål, säger Laman Smith, Ordförande för READ Act.

READ Lagen ska stödja forskning för att ta fram bästa tänkbara praxis inom dessa områden:

• Tidig identifiering av barn och elever med dyslexi
  • Vidareutbildning om dyslexi för lärare och administratörer
  • Utveckling av kursplaner och evidensbaserade läroverktyg för barn med dyslexi

READ Lagen stöttar dyslexiforskningsprojekt med hjälp av medel anslagna för National Science Foundation men ger också pengar till forskning inriktad på andra inlärningssvårigheter, inklusive sådana som också är förknippade med dyslexi.

Artikeln är en omskrivning av en pressrelease.

Karl-Johan Pantzar

Presskontakt VD 0702-068144

Sandra Norrbin

Presskontakt Kommunikationsansvarig +46730259822