Bo Kristoffersson - ny Nordenchef hos edtech-företaget Lexplore

Bo Kristoffersson tillträdde i augusti tjänsten som ny Nordenchef. Bo har en gedigen erfarenhet från skolans värld och har själv arbetat både med digitaliseringsarbete i skolan, som rektor och som förvaltningschef i flera kommuner. Likaså har han lång erfarenhet av liknande bolag.

Bo efterträder Hans Persson som framgångsrikt byggt upp den nordiska verksamheten. Bo kommer nu att utveckla detta vidare och med hans breda nätverk och kunskap kommer vi nu ta företaget till nästa nivå och skala upp den nordiska verksamheten.

”Jag vet sedan mina många år i skolans värld att läsförmågan är helt avgörande för skolresultaten. Just därför känns det fantastiskt att se hur Lexplores verktyg på ett så enkelt sätt hjälper till att upptäcka läs- och skrivsvårigheter och höja läsförmågan. Det finns inget roligare än att få arbeta med digitalisering och forskning där det verkligen gör skillnad i skolan”, kommenterar Bo.

”Det känns oerhört kul att Bo börjat hos oss. Han kommer att kunna tillföra mycket med sin långa och gedigna erfarenhet från skolvärlden. Han har en genuin förståelse för de utmaningar och behov som skolledare har och står inför då han varit i deras skor många gånger.” säger Fredrik Wetterhall, VD för Lexplore.

Lexplore är ett företag som vuxit fort sedan starten för 2 år sedan och har idag nära 20 anställda. Bolaget är ett resultat av mångårig forskning vid Karolinska Institutet och har gjort en framgångsrik resa från ett forskningsprojekt till bolag med verksamhet i både Sverige och USA. Metoden är framtagen för att snabbt och träffsäkert identifiera elever i riskzonen för dyslexi med hjälp av artificiell intelligens och eye tracking. Lexplore finns idag på den svenska och amerikanska marknaden men planen är att lansera i Storbritannien inom den närmsta framtiden.

Du som önskar boka in ett möte med Bo eller bara vill läsa mer om honom och hans bakgrund kan följa länken i resurslänkar.