Lexus och Neri Oxman förenar teknik och biologi i Milano

Lexus har nu presenterat planerna för sin utställning YET, som är en del av årets designmässa Salon del Mobile i Milano. I år sker det i samarbete med den spännande och uppmärksammade formgivaren och arkitekten Neri Oxman från MIT Media Lab och hennes team Mediated Matter Group.

Neri Oxman är en kreativ pionjär inom sitt område som verkar i designens och arkitekturens absoluta fram­kant. Hon är känd för sina arbeten där digitala tillverkningstekniker kan samverka med den biologiska världen. Hennes vision om en symbios mellan naturen och dess synbarliga motsats tekniken står i stark samklang med Lexus YET-filosofi*.

På utställningen gestaltar Neri Oxman och hennes Mediated Matter Group YET-filosofin i form av en omslut­ande multidimensionell installation med ljus och skuggor, som skapats med hjälp av ny teknik utvecklad av Oxmans team.

Lexus presenterar också bidragen från de tolv finalisterna i Lexus Design Award, där de visar hur de vill om­sätta YET-filosofin på sina egna originella och uppfinningsrika sätt.

Det är i år tionde gången som Lexus deltar och ställer ut på Milanomässan, vilket är en manifestation av varu­märkets mång­åriga passion för design och innovation.

Utställningen äger rum den 4–9 april på designmuseet La Triennale di Milano i Parco Sempione, som är medel­punkten under designmässan.

* YET-filosofin står för att Lexus söker vidga de kreativa ramarna genom att sammanfoga till synes oförenliga storheter. Ledorden är ”Harmonisera istället för att kompromissa”. De resulterande synergierna möjliggör genombrott, och uppenbarar möjligheter bortom fantasins gräns.

Mer om Lexus på Milanomässan finns på www.lexus-int.com/design/the-rize-of-the-lexus-design-event

Mer om Lexus Design Award finns på www.lexusdesignaward.com

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, där alla är tillgängliga med hybridteknik. Toyota sålde 10,21 miljoner bilar 2016 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Lexus & Toyota tillverkat över 220 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 10 miljoner hybrider. Lexus & Toyota har 34 hybridmodeller i produktion.