Prestigefullt designpris till Lexus LS 500 på bilmässan i Detroit

Lexus flaggskeppsmodell LS 500 tilldelades det betydelsefulla designpriset EyesOn Design Award vid bilmässan North American International Auto Show i Detroit. Den nya, femte generationen av Lexus LS som hade världspremiär på mässan, har en helt ny design med en slank kupéliknande profil och en interiör som är inspirerad av traditionell japansk estetik.

EyesOn Design Award är det officiella designpriset som delas ut i samband med bilmässan i Detroit. Det uppmärksammar de bästa produktions- och konceptbilarna som premiärvisats på mässan. I juryn sitter toppdesigners från både bilindustrin och de bästa formgivningsskolorna runt om i världen. Lexus LS 500 fick priset för sin interiör.

Nya Lexus LS 500 har tagits fram av Lexus designcenter i Japan. Bilen är inte bara den senaste representanten för varu­märket, utan utgör starten för den nya generationen av lyxmodeller från Lexus som förkroppsligar japansk tradition och kultur. Vid utvecklingen av LS 500 har formgivarna startat från en nollpunkt, för att sedan bygga den nya flaggskeppsmodellen från grunden.

– Målet med nya Lexus LS var att göra samma avtryck som den allra första LS-generationen gjorde när den lanserades 1989.Därför är vi förstås oerhört stolta över att EyesOn Design-juryn har uppmärksammat våra ansträngningar och gett priset för bästa interör till LS 500, säger chefsdesignern Koichi Suga.

Läs mer om Lexus LS på www.lexus.se/lexus-today/the-new-ls

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, där alla är tillgängliga med hybridteknik. Lexus & Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Lexus & Toyota tillverkat över 220 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Lexus & Toyota tillverkat över 10 miljoner hybrider och har 33 hybridmodeller i produktion.

Följ Lexus