Stort intresse för Lexus UX Concept på Paris Motor Show

Intresset var påtagligt stort när den kompakta crossover-konceptbilen Lexus UX Concept fick världspremiär på årets Paris Motor Show. Bilen visar Lexus vision av hur en framtida kompakt-SUV kan se ut, med en mycket distinkt såväl exteriör som interiör design. Lexus UX Concept har bland annat ett innovativt tre­dimensionellt gränssnitt som ger en unik, inkluderande förarupplevelse.

Lexus UX Concept, som har utvecklats vid företagets designcenter ED2 i Frankrike, visar på nästa steg i Lexus designresa och också en vidareutveckling av körglädjen. Det är en kompakt crossover-modell – 4 440 mm lång, 1 900 mm bred och 1 520 mm hög – med ett vågat formspråk, inte minst interiört.

Bilen är byggd kring temat ”inside-out”, där bland annat många av karossen designelement går igen inne i kupén och vice versa, t ex instrumentbrädans tydliga X-form och karossens linjespel som ”flyter in” i bilen.

Lexus tvåzonsinstrumentering har i UX Concept gjorts tredimensionell, där de olika funktionerna placerats på olika avstånd vilket ger kupén en större känsla av rymlighet. Bilens instrument presenteras på en transparent glob framför föraren, medan displayen för klimatkontroll och infotainment visas i hologramform på en kristalliknande mittkonsol inom bekvämt räckhåll för både förare och framsätespassagerare.

Bland övriga innovationer finns t ex genombrutna vindrutestolpar för bättre sikt snett framåt och slimmade kameror istället för ytterbackspeglar.

På Paris Motor Show visar Lexus även en helt ny typ av bilstol, kallad Lexus Kinetic Seat Concept, där en spindelvävsliknande konstruktion både anpassar sig själv till den som sitter i stolen och dessutom är betydligt lättare är konventionella bilsäten.

På plats finns också den kommande sportkupén Lexus LC 500h. Den är en i alla avseenden kraftfull flaggskeppsmodell, med en nyutvecklad fullhybriddrivlina kallad Multi Stage Hybrid System som ger en extremt responsiv körupplevelse. LC 500h får Sverigepremiär våren 2017.

Läs mer om Lexus konceptbilar på www.lexus.se/design-innovation/concept-cars

Lexus är Toyotas lyxbilsdivision, som startade serieproduktionen 1989. I Sverige säljs åtta Lexus-modeller, där alla är tillgängliga med hybridteknik. Toyota sålde 10,15 miljoner bilar 2015 och säljs i mer än 170 länder. Totalt sedan starten 1936 har Lexus & Toyota tillverkat över 210 miljoner bilar. Samtliga 65 fabriker runt om i världen, liksom Toyota Sweden, är miljö­certifierade enligt ISO 14001. Sedan Toyota Prius kom som första masstillverkade hybrid 1997 har Toyota tillverkat över 9,2 miljoner hybrider. Lexus & Toyota har 32 hybridmodeller i produktion.

Följ Lexus