Gå direkt till innehåll
Drömstipendiet är tillbaka – LG inspirerar svenskarna att sätta ord på sin livsdröm

Pressmeddelande -

STOCKHOLM, 4 juni 2012 Nu öppnar LG Electronics upp för ansökningar till LG:s Drömstipendium 2012. Drömstipendiet instiftades 2010 och har som syfte att uppfylla människors drömmar. Stipendiet är på 25 000 kronor och delas ut till den som bäst beskriver sin livsdröm och hur stipendiet kan uppfylla den. Drömmen kan handla om sport, musik, resor, film, karriär eller konst – endast fantasin sätter gränser. Juryn som bedömer ansökningarna och utser årets Drömstipendiat består bland annat av musik- och artistentreprenören Peter Swartling och trendexperten Stefan Nilsson.

– LG är ett varumärke som i mycket handlar om att få ut lite mer av livet. Vi vill sätta lite guldkant på tillvaron och skapa ”Life’s Good”-känsla, både via våra hemelektronikprodukter och med våra sponsringsaktiviteter, säger Susanne Persson, pressansvarig på LG Electronics. Vi är stolta över att vi med Drömstipendiet kan ge en person möjlighet att förverkliga sin livsdröm. Och oavsett om man blir utsedd som stipendiat eller ej, så kanske ansökan i sig gör att man konkretiserar sin dröm, vilket blir ett steg i rätt riktning.

Ansök nu på Drömstipendiet.se
Ansökningstiden är öppen från och med nu till och med den 15 oktober. För att delta laddar man upp en ansökan via www.dromstipendiet.se. Där finns också möjlighet att rösta på sina favoritbidrag. De tio ansökningar som får flest röster kommer automatiskt med till juryöverläggningen. Utöver dessa väljer juryn ut ytterligare fem bidrag som även dem går till final. Röstantalet nollställs och de femton finaldrömmarna bedöms av juryn som utser årets drömstipendiat utifrån kriterierna Passion, Relevans och Utförbarhet.

Inspireras av de två tidigare stipendiaternas drömmar
LG:s första drömstipendiat blev tangoentusiasten Emma Rådahl från Uppsala, som använde pengarna till att genomföra sin drömresa. I augusti 2011 åkte Emma till tangons huvudstad Buenos Aires där hon träffade likasinnade och tog lektioner för några av världens främsta tangoinstruktörer.

Julia Hallström blev utsedd till 2011 års vinnare. Hennes hjärta slog för äldreboendet i Lund där hon arbetade, och hon visade i sin ansökan att människor kan få saker att hända bara genom engagemang, osjälviskhet, hjärta och att våga drömma åt andra. Med stipendiet på 25 000 kronor kunde hon sprida ännu mer glädje och vardagsskimmer åt de boende. Läs mer om hur Emma och Julia använde sina 25 000 kronor på http://dromstipendiet.se/tidigare-vinnare/

Sex av tio svenskar bär på en livsdröm
2011 gjorde LG och YouGov en undersökning om svenskarnas drömmar. Resultatet visade att 6 av 10 svenskar bär på en livsdröm, men att hela 30 procent av dem inte tror att den kommer att gå i uppfyllelse. LG:s Drömstipendium har som mål och ambition att inspirera och vara en katalysator till att förverkliga sina drömmar.

– När vi instiftade Drömstipendiet 2010 var syftet att vem som helst med ett starkt engagemang och förmåga att beskriva sin plan för att nå dit skulle kunna få sin dröm uppfylld. Vi hoppas att initiativet Drömstipendiet och de tidigare vinnarnas berättelser kan fortsätta att inspirera fler att ta steget att våga följa sin passion och livsdröm, säger Susanne Persson.

Korta fakta från undersökningen:

• 62 procent av svenskarna har en livsdröm de vill förverkliga och 23 procent önskar att de hade en tydlig dröm att sträva efter.
  • Var fjärde svensk anser att en livsdröm sporrar dem i vardagen.
  • Fem procent av de tillfrågade har redan förverkligat sin dröm och 63 procent planerar att göra det. 29 procent anser att det är tveksamt och tre procent är säkra på att de inte kommer att realisera sin dröm.
  • Det största hindret mot att realisera sin livsdröm är att man inte har pengar (50 %) samt att man inte vågar ta steget (19 %).
  • Svenskarnas drömmar handlar främst om resmål (34 %) och karriär (29 % varav 20 % som vill starta eget). Var tionde har artistdrömmar såsom skådespelare, musiker eller konstnär.

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd under perioden 24-26 maj 2011 via YouGov Sveriges Internetpanel. Antalet respondenter är 1024 personer, män och kvinnor i åldern 18-74 år i Sverige. Dessa utgör ett representativt urval av den svenska befolkningen vad gäller kön, ålder och region.

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Persson
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation. Via 117 bolag världen över uppnådde LG en global omsättning av 49 miljarder USD under 2011. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, and Air Conditioning & Energy Solutions – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2011 till drygt 2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.