LG Electronics släpper höstkollektion med nya telefoner

Ett knappt halvår efter försäljningsstarten passar LG på att presentera två helt nya modeller samt en uppdatering av sin första populära telefon. G7100 – kameratelefon med dubbla, extra ljusstarka färgskärmar G5400 – med dubbla skärmar, diktafon och ljudgränssnitt G5300i – nu med Java, MMS och T9 Alla tre är GPRS-telefoner som stöder Java och MMS, har färgskärmar med 65 000 färger, 16 till 32-stämmiga polyfona ringsignaler och ordlistan T9. - Det känns väldigt bra att lansera tre nya telefoner så snart efter försäljningsstarten i maj. Extra roligt är det förstås att vi introducerar en riktigt bra kameratelefon. Kameramobilerna ökar kraftigt i Sverige och utgör idag 10 procent av de sålda telefonerna. I och med denna lansering kan vi nu erbjuda ett heltäckande sortiment av mobiltelefoner, säger Christian Norder som är försäljningschef för mobiltelefoner på LG Electronics. G7100 för den kräsne användaren Värstingtelefonen G7100 är en vikbar s k clamshellmodell med inbyggd kamera och blixt. Kameran sitter i änden på gångjärnen mellan mobilens skärm och tangentbord. För att se bilden när ett kort skall tas går det att vrida skärmen, precis som på en videokamera. De dubbla färgskärmarna – inuti och utanpå – gör mobilen unik. Den yttre skärmen (OLED) har flera användningsområden. Dels går det att se vem som ringer utan att man behöver öppna telefonen, dels fungerar den som en praktisk fickspegel. Ytterligare finesser för G7100 är en mycket ljusstark skärm som fungerar bra i solljus och har en inbyggd diktafonfunktion. Finns i butik i november 2003. G5400 för den som vill sticka ut Modellen G5400 är ännu en tuff clamshelltelefon med dubbla skärmar. Den runda designen och lilla formatet gör den lätt att stoppa i fickan. G5400 är bland annat utrustad med MMS och JAVA och har en fantastisk färgskärm med 65 000 färger. De 32 polyfona ringsignalerna gör den till en orkester i miniformat – och man kan komponera sina egna ringsignaler. En rolig detalj är röstfunktionen som talar om vilken knapp man tryckt på – inte så dumt i höstmörkret! Finns i butik i december 2003. G5300i för den spelsugne Den tredje nyheten är G5300i, är en telefon som passar spelsugna ungdomar. Eftersom den nu stöder Java finns det en uppsjö av spel att ladda ned, dessutom medföljer en CD-skiva med 10 spel. Den snygga färgskärmen bidrar förstås extra till spelglädjen. Med MMS kan man skicka bilder till kompisarna och med T9 blir sms:andet lätt. Finns i butik i november 2003. Högupplösta bilder För fler bilder, besök LG Electronics hemsida www.lgenordic.com. Klicka på press/bildarkiv, välj därefter kategorin Produkter. Om ni önskar mer information vänligen kontakta: Teija-Marie Pierre, nordisk marknadschef LG Electronics Nordic AB Box 83, 164 94 Kista Tel: 08-566 415 00 Mobil: 0708-22 76 E-post: tmpierre@lge.com Christian Norder, nordisk försäljningschef LG Electronics Nordic AB Box 83 164 94 Kista Tel: 08-566 415 00 Mobil: 0705-55 00 80 E-post: norder@lge.com Pictures available at: http://www.newsonline.nu/imgway/index.asp?pmid=30197 LG Electronics ingår i sydkoreanska LG-konglomeratet som omsätter ca 700 miljarder kronor. I koncernens verksamhet ingår bl.a. elektronik, kemi, energi, finans, service och handel. LG Electronics, bildat 1958, är en av världens största leverantörer av IT, telekom, hemelektronik och vitvaror med omkring 55 000 anställda i 72 länder och omsatte ca 133 miljarder SEK år 2002. Vinsten uppgick till 9,3 miljarder SEK. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Sverige. Företagets målsättning är att inom de närmaste åren etablera sig bland de största aktörerna inom dessa affärsområden på den nordiska marknaden. Ambitionen är att sätta ny teknik och design i händerna på vanliga människor till vettiga priser.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.