LG ELECTRONICS UPPNÅR MILJÖMÅL SJU ÅR I FÖRVÄG

LG Electronics utökar företagets engagemang för miljön genom koldioxidsnåla produkter med lägre miljöpåverkan

STOCKHOLM, 28 april, 201Under 2013 minskade LG utsläppen från användningen av sina produkter med 38 miljoner ton. Detta motsvarar utsläpp till följd av elförbrukningen i en miljon amerikanska hushåll. Minskningen överträffar företagets uppsatta mål på 30 miljoner ton per år, ett mål som LG tidigare beräknat vara genomförbart först under 2020.

Stärkt av denna framgång har LG satt upp en ännu offensivare målsättning att minska utsläppen i samband med produktanvändning med 60 miljoner ton per år 2020. Detta innebär en ackumulerad minskning på cirka 420 miljoner ton mellan 2009-2020. En minskning i den storleken kommer att ha samma positiva effekter på luftkvaliteten som nyplantering av 150 miljarder tallplantor per år.

LG:s avancerade tekniker har genom imponerande energisparande prestanda hjälpt till att minska utsläppen av växthusgaser. Företagets linjära kompressor och Direct Drive-teknik, som används i företagets kylskåp respektive tvättmaskiner, är ett klart bevis på LG:s engagemang och ledarskap inom att leverera produkter med liten miljöpåverkan. LG:s bakgrundsupplysta LED-TV är tack vare Local Dimming- och Smart Energy Saving-tekniker 67 procent mer energieffektiva.

LG belönades med 2014 ENERGY STAR Partner of the Year-Sustained Excellence Award av U.S. Environmental Protection Agency (EPA) för företagets fortsatta ledande position inom tillverkning och att främja effektivitet. Det är den främsta utmärkelsen EPA:s partners kan belönas med. I Korea har LG erhållit 98 olika produktcertifieringar för låga koldioxidutsläpp inom vitvaror. Certifieringarna har delats ut av det koreanska miljöministeriet såväl som av Koreanska Environmental Industry & Technology Institute. LG har tagit emot fler produktcertifieringar än någon annan tillverkare i Korea. LG var dessutom rankad som etta i Carbon Management Global Leaders Club av CDP (Carbon Disclosure Project) Korea från 2009 till 2012.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 87 000 anställda fördelat på 113 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 53,10  miljarder USD under 2013. LG består av fem affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning & Energy Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2013 till nära 2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

För mer information, vänligen kontakta:

Hanna Glaas
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)73 316 17 69
E-post: hanna.glaas@lge.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.