LG Optimus One har sålts i en miljon exemplar

LG Optimus One har sålts i en miljon exemplar

LG Electronics meddelar att den globala försäljningen av den nya Optimus One har nått en miljon enheter bara 40 dagar efter lansering. Det gör Optimus One till den snabbast säljande mobiltelefonen i företagets historia. Telefonen finns nu tillgänglig i större delen av Europa – inklusive Norden – samt i delar av Asien, Oceanien och USA*.

LG Optimus One är utrustad med operativsystemet Android 2.2 “Froyo” och optimerad för Google’s mobiltjänster. Den har varit en stor succé för förstagångsköpare av smartphones som vill ha hög prestanda och användbara applikationer i en telefon med ett väldigt konkurrenskraftigt pris.

– Med LG Optimus One erbjuder vi en enklare väg in i smartphone-världen och de här siffrorna visar att det finns en efterfrågan på den här typen av produkt, säger Erik Andersson, produktchef på Mobile Communication på LG Electronics i Norden. Det verkar vara just det här som många konsumenter har väntat på, vilket visar att smartphones inte längre enbart riktar sig till de mest teknikintresserade.

Optimus One är en av de första smartphones som lanseras med Googles senaste operativsystem, vilket ger tre gånger snabbare surf och laddning av webbsidor, samt upp till fem gånger snabbare hantering av tunga applikationer och multitasking.

Tillsammans med ett användarvänligt gränssnitt innehåller LG Optimus One också den exklusiva LG App Advisor, en förinstallerad applikation som varannan vecka rekommenderar tio högt rankade applikationer, anpassade efter landet där telefonen säljs och på lokalt språk. Telefonen har också en 3-megapixelkamera med ansiktsigenkänning, en 3,2-tums HVGA-skärm och ett batteri med en kapacitet på 1500mAh.

Den globala utrullningen pågår fortfarande och Optimus One kommer snart att finnas tillgänglig via 120 operatörer och återförsäljare runtom i världen. LG förväntar sig att Optimus One kommer att bli bolagets första smartphone som når en försäljning på 10 miljoner telefoner.

LG Optimus One finns tillgänglig i butik i Norden nu, till ett rekommenderat cirkapris av 2 599 kr inkl moms.

* I USA är telefonen också känd som Optimus S (Sprint) och Optimus T (T-mobile). Som Vortex™ (Verizon) kommer den att lanseras den 18 november.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom sin framstående teknologi och innovativa design skapar företaget produkter som erbjuder kunder, världen över, en optimerad mobil upplevelse. Därtill driver LG utvecklingen av konvergerande tekniker och mobila dataprodukter. LG:s ambition är att bibehålla sin ledande roll inom mobil kommunikation genom en tilltalande design och smart teknologi.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.