LG presenterar den perfekta sommarmobilen

LG presenterar den perfekta sommarmobilen

Det kan ofta vara svårt att se vad som finns på mobiltelefonens skärm i starkt solljus – ett problem som LG:s nya designtelefon LG Optimus Black är lösningen på. Telefonen kommer med världens ljusstarkaste mobiltelefonskärm och fungerar därför lika bra ute i solen eller inomhus om det regnar.

LG Optimus Black är en superslimmad och elegant smartphone för dig som vill sticka ut från mängden. Mobilen, som är bland de tunnaste på marknaden, har all den senaste tekniken du kan behöva och en skärm som alltid ger bästa möjliga bild oavsett var du befinner dig. Med den kan du SMS:a, kolla Facebook eller läsa nyheter på stranden utan att behöva krypa in under parasollet först.

Perfekt för clutchväskan

LG Optimus Black passar perfekt i handväskan för en promenad på stan, i clutchväskan på festen eller som sällskap på stranden. Telefonen väger inte mer än 109 gram och är endast sex millimeter tjock på det tunnaste stället. Om du föredrar att resa med lätt packning är LG Optimus Black därför det rätta valet.

Mobilen kommer i två eleganta utföranden, en i svart och en i vitt. Låt dig dock inte luras av den läckra utsidan. Det som finns på insidan är ännu bättre. LG Optimus Black lanseras med operativsystemet Android 2.2, som enkelt kan uppgraderas till 2.3 när det blir tillgängligt under sommaren. Android-plattformen ger dig möjlighet att hämta hem de appar du vill bland de mer än 100 000 som finns tillgängliga för Android-användare över hela världen. Med LG App Advisor får du dessutom hjälp att hitta de bästa lokala apparna för landet du befinner dig i.

Ljusstark skärm och smarta funktioner

LG Optimus Black är den första telefonen i världen med LG:s nya bildskärmsteknik, NOVA. Trots den överlägsna ljusstyrkan är bildskärmen mycket strömsnål. Den fyra tum stora tryckkänsliga skärmen drar endast hälften så mycket ström som en normal mobilskärm gör. Du behöver med andra ord inte oroa dig för batteritiden när du använder LG Optimus Black mycket.

Smarta funktioner låter dig använda telefonens innehåll snabbare än vad du är van vid. Med ett enda tryck med fingret får du tillgång till SMS eller missade samtal även när telefonen är låst.

App-tips för LG Optimus Black

HM Fashion App

Zara Home

Zara

Trendstop Fashion Trendtracker

Jamie Oliver’s 20 minute meals

StyleScout blog

E!Online

TrendTracker

Tekniska specifikationer:

• 4 tums kapacitiv tryckkänslig skärm med en upplösning på 480 x 800 pixlar
  • NOVA bildskärmsteknik med 700 nits ljusstyrka
  • Storlek: 122 x 64 x 9,2 mm (6 mm på det tunnaste stället)
  • 2 gigabyte minne, utbyggbart till 32 gigabyte med microSD-minnekort
  • Videouppspelning: 30fps@WVGA (MPEG-4/H.263/H.264)
  • Videoinspelning: Upp till 720p@30 bilder i sekunden
  • Kamera: 5 megapixel och en frontkamera på 2 megapixel (som gör att du kan använda telefonen till exempelvis videosamtal eller spel)
  • Operativsystem: Android 2.2 ”Froyo”, kan uppgraderas till 2.3
  • FM-radio (stereo)
  • GPS
  • WiFi

Pris och tillgänglighet:

LG Optimus Black lanseras i Sverige under maj till ett rekommenderat cirkapris på 3 995 kronor utan abonnemang och bindningstid.

Högupplösta bilder:

Om ni önskar mer information vänligen kontakta:

För produktinformation:
Erik Andersson

Product Manager Mobile Phones
Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)735 234 009
E-post: erik.andersson@lge.com

För övrig information:
Susanne Persson

Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post: susanne.persson@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 93 000 anställda i mer än 120 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2010 till 48,2 miljarder USD. LG Electronics är en av världens största tillverkare av platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners, tvättmaskiner och kylskåp.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden, där företaget är indelat i fem affärsområden; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, IT Solutions samt Air Conditioning & Energy Solutions. Den nordiska omsättningen uppgick 2010 till drygt 2,7 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Om LG Electronics Mobile Communications
LG Electronics Mobile Communications Company är ett globalt ledande företag inom mobil kommunikation. Genom avancerad teknik och innovativ design skapar företaget produkter som erbjuder kunder världen över en optimal mobil upplevelse. Därtill driver LG utvecklingen av konvergerande tekniker och mobila datorprodukter. LG:s ambition är att bibehålla sin ledande ställning inom mobil kommunikation genom stilren design och smart teknik.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.