LG:s Drömstipendiat är utsedd – passion för tango premieras

LG:s Drömstipendiat är utsedd – passion för tango premieras

LG Electronics delar ut årets Drömstipendium på 25 000 kr till Emma Rådahl, vars dröm är att utveckla sin passion för tango i tangons hemstad Buenos Aires. I sommar går drömresan av stapeln.

Tango-entusiasten Emma Rådahl har valts ut till LG:s första Drömstipendiat av en jury bestående av Peter Swartling, grundare av Legend Music Group, Hulda Andersson, modechef på tidningen Chic, Ambra Succi, tidigare medlem i dansgruppen Bounce, samt representanter från LG. Juryns motivering lyder:

Stipendiatens brinnande intresse och passion för tango lyser igenom i ansökan och man kan inte låta bli att inspireras. Hennes beskrivning av hur hon nyligen upptäckt tangons dragningskraft utstrålar livsglädje och energi. Beskrivningen av drömmen är tydlig och kommer att kunna förverkligas genom stipendiet.”

Emma Rådahl arbetar till vardags som ingenjör i hemstaden Uppsala. Emma har dansat tango i drygt ett år och det var kärlek vid första danssteget. Nu ägnar hon all sin lediga tid åt att dansa och träna. I tangon har hon verkligen hittat det som ger henne glädje i livet. I sin ansökan skrev Emma bland annat så här om sin nyfunna kärlek till tangon: ”När jag inte dansar tango så pratar jag tango, och ibland kan jag komma på mig själv att göra små tangosteg vid övergångsställen och liknande allmänna platser. Mina vänner ler och skakar på huvudet åt mig, även de som själva dansar. När Emma nu har blivit LG:s första Drömstipendiat får hon möjlighet att under sommaren 2011 kunna åka till Buenos Aires och insupa atmosfären i tangons huvudstad.

– Det här känns fantastiskt och jag vill ge LG ett stort tack för att jag med det här drömstipendiet kan resa till tangons huvudstad Buenos Aires och fördjupa mig mer i dansen, säger Emma Rådahl. Staden lever och andas tango; det finns mängder av milongor, tangomusik hörs lite överallt och butiker med tangokläder och skor finns i vart och vartannat gathörn. Tangon har gett mig så mycket glädje, och jag hoppas att jag och LG kan inspirera fler som har en passion för något att verkligen ta alla chanser man får för att uppfylla sina drömmar!

LG:s Drömstipendium instiftades 2010 och har som syfte att uppfylla människors drömmar. Det kan handla om sport, musik, film, form, teater, dans – endast fantasin sätter gränserna. Stipendiet delas ut till den som bäst kan beskriva sin dröm, planen för att nå dit och hur stipendiet kan göra vägen enklare.

– När vi instiftade Drömstipendiet var syftet att vem som helst med ett starkt engagemang skulle kunna få sin dröm uppfylld. Emmas målande beskrivning om sin önskan att resa till tangons ursprungsland är en glädjekälla och inspiration till alla med en livsdröm. Vi är glada att LG nu får vara delaktigt i att Emmas dröm kan förverkligas, säger Lottie Funck Ekelund, nordisk varumärkes- och kommunikationschef på LG.

Emma Rådahl kommer att dokumentera sin resa till Buenos Aires, som går av stapeln under sommaren 2011. För att följa Emma när hennes dröm går i uppfyllelse, håll utkik på LG:s hemsida under våren. Där kommer det under året också gå att anmäla sig till 2011 års LG Drömstipendium.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.