LG:s SENASTE OLED TV-MODELLER ÄR KOMPATIBLA MED  HELA BREDDEN AV HDR-TEKNIKER

LG:s SENASTE OLED TV-MODELLER ÄR KOMPATIBLA MED HELA BREDDEN AV HDR-TEKNIKER

STOCKHOLM, 29 augusti, 2016 — På årets IFA mässa i Berlin har LG Electronics (LG) gått ihop med ett antal programföretag och innehållsleverantörer för att demonstrera den kraftfulla HDR-tekniken. Demonstrationen kommer att ännu en gång att understryka LGs ledande roll i den globala TV-branschen för mässbesökarna, som kommer att få uppleva HDR-innehåll på OLED TV-apparater. I LG:s monter kommer besökare bland annat få uppleva HDR-innehåll som tagits fram med Dolby VisionTM HDR, HDR10 så väl som med Hybrid Log Gamma-teknik (HLG).

LG:s OLED-modeller stödjer redan idag både det öppna HDR10-formatet och Dolby Vision™, som är det föredragna formatet bland filmmakare och innehållsleverantörer. Alla större filmbolag har aviserat Dolby Vision™-stöd för biofilmer samtidigt som många innehållsleverantörer har gjort det till standardformat för strömmade tjänster.

LG kommer att tillsammans med partners att genomföra ett flertal HDR-demonstrationer under IFA. En av dessa kommer att omfattar att sända HLG-innehåll över satellitnätverket ASTRA samt via BBC:s marksända nät. HLG är en ny HDR-standard som utvecklats gemensamt av BBC och japanska NHK. Standarden utnyttjar en enda så kallad bitstream för distribution vilken kan avkodas av både HDR-mottagare såväl som av äldre mottagare utan HDR-stöd. Den nya standarden är framtagen för att göra det möjligt för programföretag att sända HDR-innehåll via kabelnät och för att möjliggöra livesändningar i HDR. Detta gör HLG till ett utmärkt val för företag som planerar att sända i HDR.

Vidare kommer LG som första företag att demonstrera HDR-teknik som kombinerar High Frame Rate (HFR) med HLG. LG kommer att samarbeta med BBC och European Broadcasting Union för att demonstrera HFR HLG-innehåll, som är kompatibelt med både MPEG DASH (IP-strömning) och DVB-T2. HFR är en ny teknik som ytterligare förbättrar kvalitet för Ultra HD-innehåll genom att kunna leverera upp till 100/120 bilder per sekund. Den ökade bildfrekvensen ger mjukare och mer realistiska rörelser på skärmen.

LG OLED TV erbjuder med oöverträffad teknisk flexibilitet marknadens mest avancerade HDR-funktioner idag och i framtiden, säger Brian Kwon, vd för LG Home Entertainment Company. Framtidens HDR-teknik kommer att göra det möjligt för ännu fler konsumenter att uppleva rikt HDR-innehåll oavsett vilket format som används.

Deltagare på IFA 2016 uppmuntras att besöka LG:s monter i Hall 18 av Messe Berlin från 2 till 7 september för att där få uppleva HDR-innehåll på OLED-TV med egna ögon.

About LG Electronics Home Entertainment Company

The LG Electronics Home Entertainment Company is a global leader in television, audio video systems, monitors, personal computers, digital signage and commercial displays. The company opened a new era of innovation in the TV market, creating pioneering technologies like OLED TV and implementing an intuitive operating system to allow customers to experience the full benefits of smart TV technology. LG is committed to improving customers’ lives with innovative home entertainment products led by its award-winning 4K OLED TVs, ULTRA HD TVs and webOS TVs. For more information, please visit www.LG.com.

Media Contact:
LG Electronics, Inc.
Juah Kim
juah.kim@lge.com
www.LGnewsroom.com

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.