LG:s egen deep learning-plattform kommer att ge stöd för produktutveckling

Pressmeddelande -

LG tar hjälp av artificiell intelligens för att skapa bättre produkter och tjänster

LG Electronics rullar ut egenutvecklat AI-utvecklingsverktyg till alla affärsenheter för att snabba upp lanseringar av nya produkter och vidareutveckla den egna AI-tekniken.

Under 2017 öppnade LG det egna Artificial Intelligence Lab i Korea med syfte att påskynda forskning inom AI. Det resulterade bland annat i DeepThinq 1.0, en plattform som gör det enkelt att integrera AI i fler produkter och gör det möjligt för LG:s produktutvecklare att utnyttja deep-learning-tekniker i framtida produkter. LG-produkter som utvecklas med DeepThinQ-teknik, vilket omfattar allt från mobila enheter till vitvaror, kommer att leverera en uttömmande upplevelse genom att koppla samman en mängd olika tekniker och lösningar till företagets toppmoderna AI-plattform.

DeepThinQ 1.0 kommer med en rad olika AI-funktioner, såsom sensor-, röst- och videoigenkänning såväl som förmåga att känna av rum och objekt. Dessa bygger på data över användarvanor som LG har byggt upp över åren. Plattformen har utvecklats med öppenhet och mångfald i åtanke och stödjer en mängd olika plattformar som till exempel Android, Linux och webOS.

Med LG ThinQ får begreppet leva och lära en helt ny mening. Produkter som utvecklats på DeepThinQ-plattformen lär sig själva med hjälp av molnet för att bli smartare över tid. Denna självlärande egenskap är grunden för DeepThinQ-tekniken och det som gör det möjligt för LG:s AI-produkter att förstå inte bara sin externa miljö utan också kundernas beteendemönster. Ett exempel är hur en luftkonditionering med LG ThinQ över tid lär sig användarens beteende och behov för att automatiskt ställa in rumstemperaturen som användaren föredrar, även vid olika tidpunkter. Ett annat exempel är hur LG:s teknik för bilar kan lära sig förarens ansiktsuttryck och gester och därmed känna igen när han eller hon börjar bli sömnig. I förlängningen kommer ThinQ kunna anpassa musik, belysning och klimat i bilen genom att lära sig mer om de som vanligtvis åker i den.

DeepThinQ har redan påverkat hur produkter både för konsumenter och kommersiellt bruk utformas. LG:s flygplatsguiderobotar på Incheon-flygplatsen i Korea använder till exempel ljudet i omgivningen för att förbättra röstigenkänning och därmed bättre förstå passagerares frågor. LG:s robotdammsugare lär sig att se skillnaden mellan till exempel en stol och en hund och navigerar därefter.

”DeepThinQ är förkroppsligandet av vår öppna filosofi - att erbjuda de mest kraftfulla AI-lösningarna till våra kunder via en strategi för öppen plattform, öppet partnerskap och öppna gränssnitt”, säger Dr IP Park, Chief Technology Officer på LG Electronics. "ThinQ kommer helt att förändra hur konsumenter använder våra produkter eftersom ThinQ-produkter kommer att lära sig om dem för att tillhandahålla intelligenta tjänster, inte tvärtom."

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 77 000 anställda fördelat på 125 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 47,9 miljarder USD under 2016. LG består av fyra affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance & Air Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök http://www.lg.com/.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.