LG UPPMÄRKSAMMAS AV FN FÖR SITT ARBETE MED ATT MINSKA KOLDIOXIDUTSLÄPP

LG UPPMÄRKSAMMAS AV FN FÖR SITT ARBETE MED ATT MINSKA KOLDIOXIDUTSLÄPP

– LG är det första vitvaruföretaget som belönas med Certified Emission Reduction-poäng (CER) för att ha minskat sina koldioxidutsläpp genom energibesparande kylskåp.

Stockholm, 27 mars, 2015 – LG har som första vitvaruföretag belönats med Certified Emission Reduction-poäng och uppmärksammats av FN. CER-poängen delas ut av Clean Development Mechanism (CDM), som är ett delprojekt inom UNFCCC,och somgrundats under Kyotoprotokollet. CDM delar ut poäng till projekt i utvecklingsländer som bidrar till att minska koldioxidutsläppen och LG har uppmärksammats för sina energibesparande kylskåp på den indiska marknaden. Varje poäng motsvarar ett ton koldioxid.

CER-poängen som LG fått motsvarar den mängd energiförbrukning som sparats genom de energisnåla kylskåpen. LG har belönats med cirka 7 000 ton i CER-poäng hittills, och beräknas genom kylskåpsprojektet eliminera 5,8 miljoner ton koldioxid över de kommande tio åren. De intjänade poängen förväntas generera cirka 28,8 miljoner kronor (3,1 miljoner euro) i extra intäkter, varav en del kommer att doneras för att hjälpa fattiga kvinnor och barn i Indien.

– Vi är mycket glada över att aktivt kunna bidra till att minska miljöproblemen med hjälp av våra innovativa produkter och lösningar, säger Choong-hak Lee, executive vice president och chef för LG Electronics CSR-arbete. LG tar sitt ansvar gentemot planeten på största allvar och som ett ledande företag inom vitvaruindustrin är vi mycket dedikerade i vårt arbete med UNFCCC.

För mer information, vänligen kontakta:
Susanne Persson PR Manager
LG Electronics Nordic AB Box 83, 164 94 Kista
Mobil: +46 (0)70 969 46 06
E-post:susanne.persson@lge.com

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med 87 000 anställda fördelat på 113 kontor runtom i världen. LG uppnådde en global omsättning av 53,10 miljarder USD under 2013. LG består av fem affärsområden – Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning & Energy Solution och Vehicle Components – och är en av världens största tillverkare av platt-tv, mobiltelefoner, luftvärmepumpar, tvättmaskiner och kylskåp. Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. Den nordiska omsättningen uppgick 2013 till nära 2 miljarder SEK. För mer information besök www.lg.com.

Om LG Electronics Home Appliance
LG Electronics Home Appliance Company är en innovatör inom vitvaruindustrin. Företagets ambition är att erbjuda hälsosammare och grönare produkter med en perfekt balans mellan smart teknik och trendsättande design. Syftet är att skapa helhetslösningar som förbättrar och förenklar vardagen. LG:s vitvaror är designade för att passa människor världen över och omfattar kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner, köksprodukter, dammsugare och inbyggnadsprodukter. LG:s innovativa tekniker och lättillgängliga funktioner finns exempelvis i världens första smarta kylskåp, tvättmaskin med ångfunktion och kombinerade ugn och mikrovågsugn. LG:s tekniker skapar nya trender och etablerar LG som ett ledande företag på vitvarumarknaden.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.