Mer tid till det du tycker om

Mer tid till det du tycker om

Känns det ibland som att du tvättar för ett helt fotbollslag? Nu kan du halvera tiden du lägger ner på att tvätta kläder– LG F1443KDS har en tvättkapacitet från ett till hela elva kilo, vilket betyder att du i sommar kan spendera mer tid på stranden i stället för i tvättstugan.

Mycket har hänt sedan den första elektriska tvättmaskinen kom på 1930-talet. Även om storleken på maskinerna har blivit mindre och tiden man spenderar i tvättstugan kraftigt har reducerats, upplever många fortfarande tvättandet som mycket tidskrävande. Nya LG F1443KDS har marknadens största tvättkapacitet och gör det lekande lätt att tvätta stora mängder kläder – även när det känns som att man tvättar för en hel fotbollsturnering. Trots detta tar maskinen inte upp mer utrymme i hemmet då den är av standardstorlek.

Undersökningar från LG gjorda runt om i Europa visar att 75 procent av befolkningen tvättar kläder mellan 4-7 gånger i veckan vilket ofta förklaras genom att tvättmaskinen man använder har för liten tvättkapacitet. F1443KDS med sin tvättkapacitet på upp till elva kilo och sin rymliga trumma på 78 liter hjälper dig att slippa högar med tvätt som tar flera dagar att ta sig igenom. Överfyllda tvättkorgar är därför ett problem som hör gårdagen till. I tabellen nedan ser du hur mycket mer kläder och lakan F1443KDS kan tvätta på en gång jämfört med en tvättmaskin med standardkapacitet på sex kilo.

Standard tvättmaskin (6kg)

F1443KDS (11kg)

Strumpor (à 100 gram/par)                 60 par                    110 par

T-shirt (à 200 gram)                           30 stycken              55 stycken

Badhandduk (à 500 gram)                   12 stycken              22 stycken

Sänglakan (à 700 gram)                      Ca. 9 stycken           Ca. 16 stycken

Jeans (à 600 gram)                            10 par                     Ca. 18 par

Med en tvättmaskin som har en kapacitet på sex kilo tvättar genomsnittsfamiljen kläder och annan tvätt upp till 166 gånger på ett år. Med F1443KDS:s stora tvättkapacitet kan detta reduceras till så lite som 91 tvättar på ett år, om man tvättar fulla maskiner.

För dig som tvättar mycket – och lite

Större tvättkapacitet behöver inte vara synonymt med högre förbrukning av vatten och elektricitet. F1443KDS har en miljösparande teknik som automatiskt beräknar tvättens vikt, och sedan anpassas vattenmängd, energiförbrukning och programtid därefter. Så även om du inte fyller tvättmaskinen tvättar du effektivt. Maskinen är mycket energieffektiv och sparar upp till 30 procent mer energi än andra A-märkta tvättmaskiner. Denna lägstanivå är också i enlighet med EU:s nya förordningar gällande energimärkning. Med LG:s Direct Drive-teknik blir tvättmaskinen både tystgående och hållbar. Med en ljudnivå på 54 decibel under centrifugering kan man njuta av vardagslivet i lugn och ro medan tvättmaskinen gör jobbet åt en.

Maskinens ångteknik ser också till att ta bort allergener och kvalster. Detta gör F1443KDS extra lämplig för personer som lider av allergier eller känslig hud.

Direct Drive: Helt ny teknik som gör det möjligt

Precis som alla LG:s tvättmaskiner har F1443KDS en Direct Drive-motor. Det betyder att motorn är placerad direkt på trumman utan drivrem eller kolborstar. Resultatet blir en stark, hållbar motor med precisa rörelser för både effektiv och skonsam tvättning. Dessutom blir maskinen nästintill vibrationsfri och extremt tyst.

För att kunna öka kapaciteten till 11 kg skapade LG en helt ny konstruktion med en fixerad yttertrumma som går från kant till kant inne i chassit. Ny teknik för upphängning och dämpning av trumman samt ett vibrationsbalanserande system (Ball Balance System) ger ännu färre vibrationer och möjliggör ett minimalt utrymme mellan ytter- och innertrumman. Därmed kan en innertrumma som rymmer 78 liter rymmas i en tvättmaskin av standardstorlek.

LG F1443KDS är tillgänglig i butik från juli 2010. Den nya tvättmaskinen finns även tillgänglig utan ångfunktionen, då med namnet F1443KD.

LG Electronics, Inc. (KSE: 066570.KS) är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror och mobil kommunikation med över 80 000 anställda i 115 bolag världen över. Den globala omsättningen uppgick 2009 till 43,4 miljarder USD. LG Electronics består av fem affärsenheter; Home Entertainment, Mobile Communications, Home Appliance, Air Conditioning och Business Solutions. LG Electronics är också en av världens största tillverkare av paneler för platt-tv, audio- och videoprodukter, mobiltelefoner, air-conditioners och tvättmaskiner.

Sedan oktober 1999 återfinns LG Electronics även i Norden. För mer information besök www.lg.com.

LG Electronics Home Appliance Company är en innovatör inom vitvaruindustrin. Företagets ambition är att erbjuda hälsosammare och grönare produkter med en perfekt balans mellan smart teknologi och trendsättande design. Syftet är att skapa helhetslösningar som förbättrar och förenklar vardagen. LG:s produkter är designade för att passa människor världen över och omfattar kylskåp, tvättmaskiner, diskmaskiner, köksprodukter, dammsugare och inbyggnadsprodukter. LG:s innovativa teknologier och bekväma finesser finns tex i följande produkter, världens första interaktiva kylskåp, ångtvättmaskin och en kombinerad ugn och mikrovågsugn. LG:s teknologier sätter nya trender inom vitvaruindustrin och placerar företaget som den globala ledaren.

Presskontakt Nordic PR & Digital Manager +46 (0)76-323 26 17 LinkedIn

Presskontakt

LG Electronics innovativa tekniker, unika produkter och avancerad design är investeringar för framtiden.

LG Electronics är en av världens största leverantörer och en innovatör inom hemelektronik, vitvaror, mobil kommunikation och luftvärmepumpar. LG Electronics företagsfilosofi baseras på ett genuint människointresse och vår slogan Life’s Good innebär att vi genom våra produkter vill göra livet bättre, enklare och roligare för användaren.

Innovation, stilren design, smart teknik och pålitlighet är de fyra kärnvärden som sammanfattar varumärket LG Electronics. Se http://www.lg.com/se/foretagsinformation för mer information om LG Electronics och förstå vårt varumärke och vår designfilosofi, läsa om LG:s historia och tekniska innovationer och lära dig om LG:s engagemang för miljö och samhällsansvar.