Allmän förvaltningsrätt

Allmän förvaltningsrätt är avsedd som hjälpmedel vid studiet av förvaltningsrätt inom juristutbildningen. Den kan också tjäna som hjälpmedel vid studier av offentlig förvaltning inom andra utbildningslinjer samt vara till nytta för verksamma jurister, som vill friska upp sina kunskaper.

Boken behandlar problem som är gemensamma för hela förvaltningsrättens område, framför allt frågor om den offentliga förvaltningens organisation och verksamhetsformer. Huvudvikten har lagts vid reglerna om förfarandet hos förvaltningsmyndigheterna samt om de administrativa rättssäkerhetsgarantierna.

Denna upplaga är uppdaterad och aktualiserad på grund av nyheter i lagstiftning, rättspraxis och litteratur. Många av ändringarna beror på förändringar av förvaltningsdomstolarnas organisation och på de grundlagsändringar som trädde i kraft 2011.

Ur innehållet:
De förvaltningsrättsliga subjekten – Den statliga förvaltningsorganisationen – Förvaltningspersonalen – Förvaltningsbeslutens innehåll och rättsverkningar – Förvaltningsförfarandet och förvaltningsprocessen – Verkställighetsmedlen – Det förvaltningsrättsliga kontrollsystemet – Besvärsförfarandet – Extraordinära prövningsmöjligheter – De allmänna domstolarnas kompetens i förvaltningsrättsliga frågor – De allmänna domstolarnas kontroll över förvaltningen – Stats och kommuns skadeståndsansvar.

Om Författarna: Håkan Strömberg var professor i offentlig rätt vid juridiska institutionen vid Lunds universitet. Docent Bengt Lundell, vid juridiska institutionen, Lunds universitet står för omarbetningarna sedan den 22:a upplagan.

Fakta om böckerna:
Titel: Allmän förvaltningsrätt, ISBN: 978-91-47-09594-0, Rek. Internetpris: 344 kronor exkl. moms

Information:
carin.laurin@liber.se, 040 25 86 87. För recensionsexemplar kontakta Jenny Söderqvist, jenny.soderqvist@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

Liber AB etablerades 1973 och är ett av Nordens största läromedelsförlag. Vi vill inspirera till ett gränslöst lärande med en bred utgivning av såväl tryckta som digitala läromedel och utbildningsmaterial för utbildningsmarknaden och professionella yrkesutövare. Liber AB ingår i Infinitas Learning som ägs är Bridgepoint Capital Ltd. Besök www.liber.se

• förvaltningsmyndigheter
  • rättspraxis