BeGreppbart - Mode

Mode är ett spännande fenomen som formar och formas av samhället. Modets uttryck skapar olika reaktioner och manifesterar identitet och tillhörighet. Mode kan också vara ett sätt att orientera sig i en föränderlig omvärld. I den här boken presenteras olika perspektiv för att förstå modets mekanismer och organisation.

”Denna bok ger en lättläst men samtidigt reflekterande diskussion av modet. Insikter om modets växlingar ger oss ett redskap att bättre förstå oss själva och vårt synsätt på omgivningen. Modet förknippas med klass och hur sociala grupper skapar gränser gentemot varandra. Allt detta stämmer. Men det är viktigt att också se modets markeringar av nuet. Därför kan Cecilia Fredrikssons bok bli en vägvisare för läsaren för att förstå vad som rör sig i tiden. Författaren diskuterar modet som samhälleligt fenomen men behandlar också modet konkret och diskuterar detaljhandel och trendanalys, mode som kreativitet och hur det är att arbeta med mode. Det är roligt med en bok som tar modet på allvar.”
- Ann-Mari Sellerberg, professor emerita i sociologi vid Lunds universitet

BeGreppbart är en serie introducerande böcker i samhällsvetenskap. Varje bok behandlar ett centralt begrepp och adderar en pusselbit till vår förståelse av samhället. Utforskande. Fokuserat. Dynamiskt. Greppbar kunskap i ett nötskal. Helt enkelt.

Läs ett utdrag ur boken här!

Köp boken här!

Om författarna:
Cecilia Fredriksson är professor i etnologi vid Institutionen för Service Management, Campus Helsingborg, Lunds universitet. Hon forskar och undervisar om konsumtion, mode och detaljhandel.

Kontakt:
Förläggare: Ola Håkansson, ola.hakansson@liber.se, 040-25 86 12