Boken om Historia - Historieböcker som engagerar eleverna!

Historieböcker som engagerar eleverna!
Hur hade barn det för hundra år sedan? För femhundra år sedan? Från stenåldern till 1900-talet kan eleverna följa hur samhällen utvecklas och hur kvinnors, mäns och barns levnadsvillkor förändras. Barnens historia går som en röd tråd genom böckerna och får de stora historiska händelserna i Sverige och Europa att kännas nära och spännande att läsa om. Boken om Historia ger eleverna grunderna i historieundervisningen utifrån de nya riktlinjerna i Lgr 11. Serien tar upp de historiska perioder som står omnämnda i kursplanens centrala innehåll för historia år 4-6.

Boken om Historia 1 – Vikingatid och Medeltid
Historieämnet ska kännas angeläget. Därför börjar serien med ett litet hopp tillbaka i tiden, bara 100 år. Eftersom de flesta elever har en vag bild av hur det var i Sverige för hundra år sedan kommer frågorna och intresset av bara farten!

Boken om Historia 2 – Vasatiden och Stormaktstiden
Nu börjar vi i 1500-talet Sverige. För att förstå hur händelser i Europa påverkar utvecklingen i Sverige gör vi även en resa ut i Europa. I alla böcker har vi varit noga med att lyfta fram kvinnorna. Här kan ni läsa mycket om Drottning Kristina, adelsfruar, bondkvinnor och soldathustrur.

Boken om Historia 3 – Frihetstiden och Gustavianska tiden
Boken börjar med nödåren i Sverige efter Karl XII:s död. Under Frihetstiden påverkades Sverige mycket av nya idéer från Europa. Vi fick våra första politiska partier och vetenskapsmän som Linné. För att svara upp mot elevernas intresse avslutas boken med fakta kring första och andra världskrigen.

I Arbetsböckerna får eleverna befästa sina kunskaper genom att bearbeta ord och begrepp, de får en fördjupad förståelse genom t.ex. inlevelse-uppgifter och de får göra enkla och lite svårare analyser och jämförelser med vår egen tid. Arbetsböckerna är rikt illustrerade, innehåller historiska källor och bildanalyser.

Boken om Historia 1, 2 och 3 finns inlästa hos Inläsningstjänst.

Brita Krottler, marknad, grundskola
Tel: 08-690 93 27, E-post:brita.krottler@liber.se. Högupplösta bilder finns på http://b2b.liber.se/bild/

• årskurs 4-6
  • elisabeth ivansson
  • stina andersson
  • boken om historia - historieböcker som engagerar eleverna!
  • 978-91-47-10157-3
  • 978-91-21-21902-7